OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
EKERÖ KOMMUN är en ekokommun som ligger i östra Mälaren, alldeles vid gränsen till Stockholm. Här bor cirka 24 500 personer; många av dem är unga. Här finns rika möjligheter för den som är intresserad av friluftsliv och kultur. Två av Sveriges 14 världsarv finns i Ekerö kommun. Det är Birka-Hovgården samt Drottningsholmsområdet. Det är ingen tillfällighet att Ekerö kommun också kallas för Kulturens övärld, vilket är vårt registrerade varumärke. Den offentliga organisationen Ekerö kommun ansvarar främst för verksamheten inom förskolan och skolan, omsorgen om äldre och handikappade, olika myndighetsuppgifter t.ex. inom bygg- respektive miljö- och hälsoskyddsområdet samt har en aktiv roll inom kulturen. Med kulturens hjälp vill vi bygga broar mellan människor och forma ett bra samhälle för alla. NÄRLUNDA FÖRSKOLEKLASS, SKOLA & FRITIDS har ca 280 barn i år F-5 och ligger i ett naturskönt område i Ekerö tätort. Tillsammans med Tappströmsskolan som har skolår 6-9, bildar vi F-9 skolan i enlighet med Lpo 94. Vårt kännetecken är ÄPPLET - symbolen för kunskap, kultur och hälsa. Vårt valspråk är alla "Alla våra barn är våra gemensamma barn". Vi får goda vitsord i kundundersökningar och våra barn klarar sig bra i diagnoser och ämnesprov, och i arbetsmiljöenkäter syns det, att personalen trivs tillsammans. Vi arbetar med olika metoder för att förebygga mobbning, och om det händer finns ett välfungerande mobbningsteam, som agerar snabbt. Basen i vår skola är åldershomogena grupper, men vid temaarbeten, friluftsdagar och i våra traditioner möts olika åldersgrupper och ofta är hela skolan tillsammans. Barnen äter skollunch och mellanmål i matsalen. Vi får vällagad skolmat och dagligen fräscha grönsaker. Vi sjunger och framträder mycket och gärna för varandra - sångglädjen är viktig! ARBETSUPPGIFTER Vi söker en vik. 1-7 lärare till vårterminen i skolår 2 med möjlighet till förlängning läsåret 2009-2010. Vi sätter stort värde på att praktiskt-estetiska arbetssätt integreras i allt arbete och att verksamheten regelbundet flyttar ut i naturen och närsamhället. Vi arbetar mycket med värderingsövningar/livskunskap för att skapa ett gott klimat mellan barnen. Tjänsten tillsätts under förutsättning av vederbörliga beslut. KVALIFIKATIONER Du är utbildad lärare och har goda kunskaper i läs- och skrivinlärning. Har Du även specialpedagogisk påbyggnadsutbildning är det en klar styrka. Du har ett förhållningssätt, som gör att Du ser och bygger verksamheten på barnens starka sidor såväl individuellt som i grupp. Du är en god pedagogisk ledare i barngruppen, och vet att lärande, social fostran och barnens arbetsmiljö går hand i hand och Du har ett helhetstänkande i Ditt arbete och i arbetslaget. Du är mån om en god samverkan med barnens föräldrar och Du ser styrkan i ett nära samarbete med fritids. Du har en god kommunikativ förmåga, är stresstålig, glad och positiv. Är Du dessutom intresserad av rörelse, drama, sång och musik är det en klar merit!