Grundskollärare i SO/resurslärare till Hammarlundens högstadium

Arbetsbeskrivning

Vill du bli en del i vår växande framtidskommun?

Hammarö växer och är en attraktiv boendekommun. Det ställer krav på oss som jobbar här, något som återspeglas i vårt sätt att jobba och det finns en tydlig framåtanda. Kommunen har drygt 16 000 invånare, är 54 kvadratkilometer stor och huvudorten är Skoghall.

Vi är bra på mycket! Här väntar vi inte på att framtiden ska komma, vi är där och skapar den varje dag! Vi ser medarbetarna som vår viktigaste resurs. Med en gemensam värdegrund och medarbetarpolicy är arbetsglädjen hos oss stor och våra medarbetare tycker att de har ett meningsfullt och viktigt arbete.


Hammarö kommun växer och har goda resultat och bra verksamheter med stolt personal. Vi söker personal som vill vara med på resan att forma framtidens Hammarö. Vi skapar förutsättningar för att våra barn och elever ska växa och utvecklas till trygga individer. För att alla ska trivas samarbetar vi och sätter alltid barnen och eleverna i centrum och ser individens behov som huvudfokus.



ARBETSUPPGIFTER
Enheten expanderar och vi behöver därför utöka vår starka lärarkår! Byggnation av ny skola har påbörjats och tillsammans med dig vill vi utvecklas, flytta in och ta form i nya lokaler. Samtliga elever ska ges likvärdiga förutsättningar för sitt lärande vilket fordrar en tillgänglig, flexibel och dynamisk lärmiljö.

Vi söker en lärare med SO-behörighet till Hammarlundens högstadium som i nära samarbete med kollegor utvecklar och bedriver ett systematiskt arbete för att tillgängliggöra undervisningen och lärmiljön för alla elever.

Delar av arbetet fordrar god förmåga att planera, organisera och realisera undervisningsinsatser utifrån förutsättningar och behov samt stort intresse för pedagogiska utmaningar och komplicerat lärande. Du har erfarenhet av att möta elever med funktionsvariationer och utifrån det kan du identifiera framkomlighet och avväga undervisningen så att den blir tillgänglig. Du har kunskap om inlärningsprocesser och hur människa och miljö samspelar och hur det kan påverka mående och funktionsförmåga. Du är uppdragsmedveten och självständig, upprättar, dokumenterar och genomför stödinsatser samt analyserar och utvärderar dessa.

Du visar hög flexibilitet i din undervisning parallellt som du vidmakthåller en stabil och tydlig struktur i ditt lärar- och ledarskap. Din styrka är din förmåga och dina förutsättningar att bibehålla kontinuitet i processer och fullfölja en plan. Du skapar motiverande uppgifter där en del av lärandet handlar om att tillhandahålla och utrusta elever med strategier till stöd att undanröja hinder för ökad autonomi.
Du arbetar evidensbaserat med metoder för att tillgängliggöra undervisningen ur ett fysiskt, socialt och pedagogiskt perspektiv.

Du tillvaratar elevernas intresse som ett sätt att delaktiggöra, utmana och lära. Du ser och tillämpar olika pedagogiska lösningar för att stimulera och skapa förutsättningar för utveckling och lärande tillsammans med andra. Du omsätter läroplansmålen i en undervisning av hög kvalitet med ett utforskande arbetssätt inriktat mot en inkluderande praktik. Du uppvisar god förmåga att bygga tillitsfulla relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du kommer att arbeta nära skolans specialfunktioner, elevhälsoteam och ämneslärare.

Omfattningen är 100%. Tillträde omgående. Anställningen är en visstidsanställning tom 2022-12-22 med möjlighet till förlängning.


KVALIFIKATIONER
• Legitimerad lärare med behörighet och erfarenhet för undervisning inom grundskolan år 7-9 i SO-ämnen. Övrig ämnesbehörighet kan vara meriterande

• Du har en fördjupad kunskap om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, läs- och skrivsvårigheter. Du besitter kvalificerad kompetens för att möta funktionsvariationer inom NPF /komplicerat lärande

• Stabil i värdegrunden med god kännedom om skolans uppdrag och ansvar kring arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd

• Omsätter forskning och pedagogisk teori i undervisningen och visar vilja och förmåga att bidra till skolutveckling med målsättning att stärka och utveckla det förebyggande och främjande arbetet.

• Analytisk med förmåga att planlägga, genomföra, följa upp och utvärdera undervisning och insatser

• Tillämpar en inkluderande och differentierad undervisning som genom att bredda basen möter variationen i klassrummet

• Du har erfarenhet av och kunskap om pedagogisk användning av digitala verktyg samt god kännedom om kompensatoriska hjälpmedel och alternativa verktyg för ökad autonomi och likvärdigt lärande

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och önskar i ansökan och ev. intervju en beskrivning av dina förmågor i mötet med eleven, i ledarskapet och i samverkan med andra.

Intervjuer kan ske löpande under ansökningstidens gång.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hammarö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Hammarö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Lärare årskurs 7-9 till Akutskolan

Lärare årskurs 7-9 till Akutskolan

23 december 2024

Ma/NO-lärare åk 7-9

Ma/NO-lärare åk 7-9

23 december 2024

Lärare åk 3-9 i musik till Spängerskolan

Lärare åk 3-9 i musik till Spängerskolan

23 december 2024

22 december 2024