OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Det gemensamma verksamhetsstödets (GVS) uppgift är att stödja universitetets kärnverksamhet utbildning och forskning. Det gör vi genom att ge kvalificerat stöd i olika administrativa processer. Samtidigt är vi inom verksamhetsstödet policyskapande och samordnande. Vi ansvarar även för att utföra kvalitetskontroller, uppföljningar och utvärderingar som utvecklar verksamheten.
KTH:s verksamhetsstöd är inne i en spännande fas där vi tillsammans arbetar med utveckling av våra arbetsformer för ett gemensamt och samordnat verksamhetsstöd inom hela organisationen. Som medarbetare inom verksamhetsstödet bidrar du till KTH:s uppdrag att forska, utbilda och skapa samhällsnytta och får samtidigt möjlighet till egen professionell utveckling.
Arbetsuppgifter
Vi söker en nyinrättad tjänst som chef för den kommande gruppen Innehåll och press på Kommunikationsavdelningen.
Gruppen består i nuläget av sju medarbetare som arbetar med att producera och sprida redaktionellt innehåll i olika kanaler. Kommunikationsavdelningen, som är en del av verksamhetsstödet, omfattar i sin helhet cirka 40 medarbetare och har ytterligare två grupper; Kommunikationsstöd och Varumärke.
Det huvudsakliga uppdraget är ansvar för och ledning av KTH:s centrala, nationella och internationella, innehållsarbete; dvs. planering och produktion av journalistiskt och redaktionellt material för spridning i kanaler som webb och sociala medier. Detta omfattar områden som struktur, processer och planering såväl som gemensamt kreativt idéarbete för fortsatt utveckling av det redaktionella innehållet. Det omfattar också ansvar för KTH:s press- och mediehantering.
I personalansvaret ingår att vara lönesättande chef, administrera och planera bemanningen inom gruppens ansvarsområde och ansvara för rekrytering och introduktion av nyanställda. Som gruppchef ingår man i avdelningens ledningsgrupp som ansvarar för att leda och utveckla avdelningens ansvarsområde som helhet. I arbetsuppgifterna ingår att tillsammans med övriga i ledningsgruppen ta fram avdelningens totala budget med eget budgetansvar för de delar som förvaltas av gruppen.
Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö
https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050
Kvalifikationer
Krav
- Akademisk utbildning från högskola eller universitet inom journalistik eller medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer relevant utifrån anställningens beskrivning eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Förmåga att leda, strukturera och organisera en grupps arbete mot mål.
- Förmåga att driva utvecklingen av det redaktionella innehållet och skapa förutsättningar för gruppens gemensamma kreativa idéarbete.
- Dokumenterad erfarenhet från redaktörsrollen och från journalistiskt arbete samt grundläggande kunskaper om sociala medier.
- Utmärkt muntlig och skriftlig språklig och stilistisk förmåga när det gäller svenska och engelska generellt och spetskompetens i att skapa redaktionellt innehåll.
- Dokumenterad erfarenhet av proaktiv mediehantering och publicitetsplanering.
- Förmåga i strategi- och planarbete samt mätning av resultat och analys för förbättringsarbete.
- Följa den digitala och analoga kommunikationsutvecklingen samt ha en förmåga att omsätta det i relevanta kommunikationsidéer.
Meriterande
- Utbildning inom ledarskap. Utbildning inom content marketing.
- Erfarenhet av att arbeta inom högskolesektorn, annan statlig verksamhet eller andra större organisationer.
- Erfarenhet av innehållsarbete mot internationella målgrupper.
- Erfarenhet av engelskspråkigt innehållsarbete. Befintliga press- och medierelationer.
Den sökande ska ha lätt för att samarbeta med andra då arbetet innebär många kontakter såväl inom som utom KTH. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (CentralEuropean Time/Central European Summer Time).
Om anställningen
Anställningen gäller tillsvidare enligt avtal.
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.