Gruppchef IT-servicedesk

Gruppchef IT-servicedesk

Arbetsbeskrivning

IT-avdelningen vid SLU söker en ny gruppchef IT - Servicedesk som vill bidra till en hållbar, levande och bättre värld.

IT-avdelningen är en gemensam funktion för hela SLU och förser organisationen med långsiktigt hållbar infrastruktur för data- och telekommunikation. Detta innefattar såväl service som olika tjänster, såsom systemutveckling och IT-relaterad verksamhetsutveckling, systemförvaltning, systemdrift, AV-stöd, utbildning och stöd till användare. Aktuella utmaningar handlar om lagring och tillgängliggörande av data, molntjänster och digitalisering.

SLU:s IT-avdelning är involverade i varierade och utvecklingsinriktade forskningsprojekt, alltifrån viltspårning till system för SLU:s nya forskningsfartyg. I många av projekten är IT ett viktigt verktyg för att nå framgång, vilket ställer krav på kreativitet kring nya lösningar, men också erfarenhet kring standardisering, effektivisering och säker lagring.

Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom SLU på https://www.slu.se/om-slu/jobba-pa-slu/

Arbetsuppgifter:

Som gruppchef för IT Servicedesk ansvar du för att hantera IT:s samlade erbjudande gällande supporttjänster och se till att dessa är behovsanpassade för alla målgrupper inom SLU. I din roll ingår att bereda och följa upp avtal med befintliga och potentiella nya kunder inom SLU. Med hjälp av den kompetens som idag finns i gruppen säkerställer du och styr mot gruppens uppdrag som är: "Tillhandahålla en personlig, professionell och användarfokuserad kontaktpunkt för anställda, verksamma och studenter för support av tjänster som erbjuds av och via IT avdelningen."

Personalen är utspridd på flera orter och det krävs därför kunskap av att leda på distans samt ett närvarande ledarskap på alla orter.

Kvalifikationer:

För att kunna leda gruppen på ett effektivt sätt är det viktigt med god kännedom och praktiska erfarenheter/ kunskap inom följande områden:

Krav

* Akademisk utbildning företrädesvis inom systemvetenskap, datavetenskap eller annan civilingenjörsutbildning, alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som SLU bedömer relevant
* Chefserfarenhet av operativt ledarskap med personal- och budgetansvar inom IT-området
* Driva förändringsarbete avseende organisation samt arbetsätt och därigenom utveckla leverans och personal
* Processrelaterade arbetssätt (tex ITIL)
* Supportprocesser, exempelvis inciden och servicerequest
* Bemanningsplanering både kort -och långsiktig

Meriterande

* Erfarenhet att utifrån nyckeltal från exempelvis ärendehanteringssystem, telefonsystem o.s.v leda och utveckla verksamheten till gagn för både personal och kunder
* Etablerat tjänstemodell att leverera och följa upp mot
* Styra, leda och följa upp på distans
* Grundläggande erfarenhet av systematiskt IT säkerhetsarbete
* Ledande roll i en Servicedesk som exempelvis teamlead eller liknande

Efter de grundläggande kvalifikationskraven kommer stor tonvikt att läggas på personliga egenskaper och personlig lämplighet. Som chef/ledare är du prestigelös och drivande. Du är självgående, strukturerad och kan arbeta under stress. Du har en relationsskapande och samarbetsorienterad grundinställning och du är motiverad av förbättringsarbete och strategiska utvecklingsfrågor. Du har ett starkt engagemang för forskning och innovation.



Välkommen med din ansökan via följande länk:

https://www.slu.se/om-slu/jobba-pa-slu/lediga-tjanster/?rmpage=job&rmjob=p7670

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SLU
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 februari 2023
  • Ansök senast: 27 februari 2023

Liknande jobb


21 november 2024

Manager Product & Data Management

Manager Product & Data Management

21 november 2024

Product Manager

Product Manager

20 november 2024