OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kalmar Vatten AB är ett kommunägt bolag som har till uppgift att förse kommuninvånarna med dricksvatten av hög kvalitet och rena avloppsvattnet innan det når Kalmarsund. I Kalmar kommun har vi cirka 60 000 personer anslutna samt ett stort antal företag och andra samhällsinstitutioner.
Vi är 120 medarbetare som arbetar med stor miljöhänsyn, hög kostnadseffektivitet och god service. Vi står inför en utmanande och dynamisk framtid vad gäller krav på dricksvattenproduktion och avloppsrening, förnyelse av VA-ledningar och utbyggnad av befintligt ledningsnät. Tillsammans möjliggör vi framtidens Kalmar.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en driven och engagerad person med intresse för både ledarskap samt kund- och kommunikationsfrågor.
Som Gruppchef har du övergripande ansvar för att planera, leda och fördela arbetet inom gruppen Kund & Kommunikation. Gruppen ingår i avdelning Stab, som arbetar övergripande för att stötta bolaget i olika typer av verksamhetsstöd; däribland Kund/Kommunikation, HR/Lön samt IT/Utveckling. I rollen har du personal och budgetansvar för 6 medarbetare där arbetsmiljöuppgifter, medarbetarsamtal och lönesättning ingår. Du rapporterar direkt till Avdelningschefen för Staben och jobbar i nära samråd med Gruppchefen för IT & Utveckling, samt övriga chefer inom bolaget.
Kalmar Vattens målsättning är att ha nöjda kunder som värdesätter våra tjänster och tillsammans med oss vill bidra till ett hållbart Kalmar. För gruppen Kund och Kommunikation innebär detta både operativt och strategiskt arbete med att skapa högt förtroende gentemot kunder och medborgare, genom ett professionellt bemötande, ändamålsenlig information i rätt tid, likabehandling och öppenhet.
Tillsammans med din grupp driver du utvecklingen inom kund och kommunikationsområdet för bolaget, där abonnentfrågor, debiterings- & avtalsfrågor samt kommunikationsarbete ingår. Du driver både egna projekt inom områdena, samt stöttar och coachar dina medarbetare att driva sina utvecklingsprojekt och förbättringsarbeten.
I dina arbetsuppgifter innefattas både operativa och strategiska inslag, däribland:
• Projektledning och förbättringsarbete inom kund och kommunikationsprojekt.
• Stötta kundservice gällande mer komplexa kundfrågeställningar samt hantering av avbetalningsplaner och kravprocess.
• Ansvara för avtalsfrågor gällande privata och företagskunder, i samråd med abonnentingenjörerna, samt stötta i abonnent/juridiska frågor.
• Ansvara för kunddelen inom debiteringssystemet EDP.
• Följa upp NKI och tillsammans med gruppen bedriva förbättringsarbete gällande kundresa och kundupplevelse.
• Delaktig i arbetet med digitala mätare och uppföljning av dess mätetal.
I rollen har du olika nätverk och grupper där du ingår, så som kommunbolagets kundservicenätverk och bolagets strategigrupp skapa förståelse. Som gruppchef för kund och kommunikation ingår du även i bolagets krisledning.
I tjänsten ingår även att delta i Kalmar Vattens friskvårdsprogram och andra personalutvecklande aktiviteter. Vi är en hälsosam arbetsplats, hos oss röker vi inte.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskoleutbildning inom lämplig administrativ utbildning så som ledarskap/organisation, ekonomi, juridik, kommunikation eller annan motsvarande utbildning som anses lämplig för rollen.
Du har flerårig arbetslivserfarenhet inom kundkommunikation och debiteringsfrågor och är van att tolka lagar och juridiska kundavtal. Du bör även ha tidigare erfarenhet av ledarskap med personalansvar samt budgetarbete. Du har god systemkompetens och erfarenhet av att arbeta med ledningssystem och förändringsarbete. Har du erfarenhet av att jobba med kund/debiteringssystem samt analysverktyg är det meriterande. Rollen kräver att du är en van projektledare och självständigt planerar och driver strategiska projekt.
Vi söker en organiserad och drivande person med god samarbetsförmåga och uthållighet. I rollen behöver du både kunna coacha medarbetare i deras funktion, samtidigt som du driver egna övergripande projekt.
Det är viktigt med prestigelöshet, lyhördhet och att du har en stark kommunikativ förmåga. Du ser möjligheter och har ett lösningsfokuserat, serviceinriktat arbetssätt.
Har du erfarenhet av VA-branschen eller annan samhällsviktig verksamhet är detta meriterande.
Kalmar Vatten eftersträvar mångfald bland medarbetarna avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund. Vi är ett bolag som värnar om vår personal och arbetar mycket med delaktighet och ständiga förbättringar. Vårt mål är att pensionera friska medarbetare!
ÖVRIGT
Då Kalmar Vatten är en samhällsnyttig verksamhet kan anställningen vara aktuell för krigsplacering samt säkerhetsprövning.