OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Polismyndighetens rättsavdelning har ca 800 medarbetare på flera orter i landet och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning.
Informationsförvaltningsenheten ingår i rättsavdelningen och ansvarar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom området diarieföring och arkiv. I verksamheten ingår även ansvar för nationell skanning och utskrift, uppbördshantering samt registerutdrag och registervård av centrala system. Registerförvaltning 3 är en grupp inom denna enhet.
Verksamheten vid registerförvaltning 3 med 17 medarbetare ansvarar för omfattande registerhantering och är inriktad mot allmänheten, men bidrar även till brottsmålsprocessen. Verksamheten är lagreglerad och förenad med höga kvalitetskrav på grund av omfattande mängder personuppgifter. Förutom registervård ansvarar gruppen för registerutdrag ur belastningsregistret efter begäran från allmänheten och myndigheter. Totalt hanteras 1 miljon ärenden per år. Vidare har gruppen en telefonsupport till allmänheten.
Tjänsten är placerad i Kiruna.
Arbetsbeskrivning
Som chef för registerförvaltning 3 vid rättsavdelningen
ska du
inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs
tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
ingå i informationsförvaltningens ledningsgrupp
ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina medarbetare
ansvara och verka för en arbetsmiljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
är du
verksamhetsansvarig – genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
arbetsgivare – du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
ledare – utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential
Kvalifikationer
har du
minst två års erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare med medarbetaransvar eller liknande (den senaste femårsperioden)
för funktionen relevant examen/utbildning
erfarenhet av att styra en verksamhet med kontinuerliga leveranser
erfarenhet av att arbeta med en starkt lagreglerad verksamhet
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
det är meriterande om du
erfarenhet av att arbeta inom Polismyndigheten eller annan offentlig verksamhet
erfarenhet av att arbeta i en stor och komplex organisation
erfarenhet av kommunikation med mediala kontakter
har erfarenhet av arbete med digital ärendehantering i offentlig verksamhet
har erfarenhet att ha arbetat med personuppgiftsfrågor
har ingått i ledningsforum
besitter du
förmåga att leda med tydlighet och trygghet, både i det dagliga strukturerade arbetet, men även när det vid enstaka tillfällen uppstår snabba förändringar
förmåga att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang
förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit
förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring
förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
Se fullständig kravprofil Gruppchef nationell registerhantering på www.polisen.se
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.
Kontaktpersoner
Information om uppdraget lämnas av rekryterande chef: Liselott Ringborg, tfn 010-563 91 59
Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult: Anette Nielsen, e-post anette.nielsen@polisen.se
Fackliga företrädare
Fredrik Bergh, Saco-S, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Anställning
Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Geografisk placering i Kiruna
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 3 november 2020 via e-post till jobb.na@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A.589.394/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A.589.394/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se