Gruppchef Servicedesk till Sollentuna Kommun

Gruppchef Servicedesk till Sollentuna Kommun

Arbetsbeskrivning

Sollentuna är en växande kommun med siktet inställt på att bli Sveriges mest attraktiva kommun och är idag en av de främsta kommunerna i landet avseende skola och näringsliv. Vi söker nu en Gruppchef till vår Servicedesk inom IT-enheten som kan leda den viktiga supportverksamheten framåt.
Om tjänstenIT-enheten med ca 25-30 medarbetare arbetar med utveckling, beställning, leverantörsstyrning och uppföljning av kommunens outsourcade IT-drift samt med IT-stöd till kommunens samtliga verksamheter. Servicedesk är expert inom felsökning och incident management med fokus på kundnöjdhet. Detta gör Servicedesk genom att i första linjen ta emot och bedöma inkomna incidenter och service requests, att utföra en del av dessa i andra linjen och att driva på övriga mot driftleverantörer och följa upp leverans/åtgärd gentemot avtalad SLA i den dagliga driften.
Vi erbjuder digFör oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare får utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling. Dessutom har du möjlighet att arbeta hemifrån upp till tre dagar i veckan.
Dina arbetsuppgifter i huvudsakVerksamhet, budget- och personalansvar för servicedesk med 7-10 medarbetare.
Utveckla supportstrategin avseende servicedesk i samråd med IT-chef.
Rekryteringar och lönesättningar, arbetsmiljöansvar, övergripande kompetensutveckling för samtliga medarbetare inom servicedesk.
Processägaransvar för funktionen servicedesk, med stöd av process manager.
Utveckla och säkerställa knowledge management inom servicedesk och i samråd med tjänsteområdesansvariga.
Övergripande ansvar för alla service- och supportärenden och för en effektiv incident- och problemhanteringsprocess.
Vid behov delta vid - och initiera Major incident/IT-säkerhetsincidenter samt uppföljning av dessa.
Leda och prioritera arbetet i servicedesk - samt stötta incident manager (vid behov agera densamma).
Bemanningsplanering, prognostisering och schemaanasvar (workforce management)
Hålla dig ajour med teknisk utveckling inom IT i stort, men också inom kommunen samt utvecklingen inom Callcenter/Support m.m.
Delta i planering av IT-projekt och införande av nya IT-tjänster, där servicedesk är motpart/mottagare/stöttande.
Rapporterar till IT-chefen.
Vem är du?Du har relevant utbildning samt erfarenhet av att leda supportarbete och/eller kundservice med kundnöjdhet som ledstjärna i ett större företag eller organisation.
Har någon form av erfarenhet av workforce management, dvs. prognostisering och bemanningsplanering.
Du har haft personalansvar och erfarenhet av att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete.
Gärna egen erfarenhet av att ha arbetat som IT-tekniker/agent inom supportverksamhet eller kundservice.
Erfarenhet av leverantörsstyrning.
Kunskap och erfarenhet av support vid outsourcad IT-drift.
Vi söker en kommunikativ, lösningsorienterad och förtroendeingivande ledare med förmåga att driva utvecklingsarbete tillsammans med medarbetare för kundens bästa.
Den här tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att vi gör en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan vi tar beslut om att anställa en ny medarbetare. Tjänsten förutsätter svenskt medborgarskap. #LI-MM
Välkommen med din ansökan!
Med engagemang växer vi tillsammans – vi skapar värde och gör Sollentuna lite bättre varje dag. Vi vill ge dig möjligheten att kunna påverka, utvecklas, växa i din yrkesroll och trivas med kollegor. Vi söker dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Välkommen till oss!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: QRIOS
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 september 2022
  • Ansök senast: 25 september 2022

Liknande jobb


21 november 2024

Manager Product & Data Management

Manager Product & Data Management

21 november 2024

Product Manager

Product Manager

20 november 2024