Gruppchef SLU IT-Servicedesk

Gruppchef SLU IT-Servicedesk

Arbetsbeskrivning

IT-avdelningen vid SLU söker en ny gruppchef IT - Servicedesk som vill bidra till en hållbar, levande och bättre värld.

IT-avdelningen är en gemensam funktion för hela SLU och förser organisationen med långsiktigt hållbar infrastruktur för data- och telekommunikation. Detta innefattar såväl service som olika tjänster, såsom systemutveckling och IT-relaterad verksamhetsutveckling, systemförvaltning, systemdrift, AV-stöd, utbildning och stöd till användare. Aktuella utmaningar handlar om lagring och tillgängliggörande av data, molntjänster och digitalisering.

SLU:s IT-avdelning är involverade i varierade och utvecklingsinriktade forskningsprojekt, alltifrån viltspårning till system för SLU:s nya forskningsfartyg. I många av projekten är IT ett viktigt verktyg för att nå framgång, vilket ställer krav på kreativitet kring nya lösningar, men också erfarenhet kring standardisering, effektivisering och säker lagring.

Arbetsuppgifter:
Vi söker en chef till IT servicedesk, som gruppchef för Servicedesk ansvar du för att hantera IT:s samlade erbjudande gällande supporttjänster och se till att dessa är behovsanpassade för alla målgrupper inom SLU. I din roll ingår att bereda och följa upp avtal med befintliga och potentiella nya kunder inom SLU. Med hjälp av den kompetens som idag finns i gruppen säkerställer du och styr mot gruppens uppdrag som är:
“Tillhandahålla en personlig, professionell och användarfokuserad kontaktpunkt för anställda, verksamma och studenter för support av tjänster som erbjuds av och via IT avdelningen.”
Personalen är utspridd på flera orter och det krävs därför kunskap av att leda på distans samt ett närvarande ledarskap på alla orter.

Kvalifikationer:
För att kunna leda gruppen på ett effektivt sätt är det viktigt med god kännedom och praktiska erfarenheter/ kunskap inom följande områden:

Krav


• Akademisk utbildning företrädesvis inom systemvetenskap, datavetenskap eller annan civilingenjörsutbildning, alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som SLU bedömer relevant.
• Chefserfarenhet av operativt ledarskap med personal- och budgetansvar inom IT-området.
• Driva förändringsarbete.
• Processrelaterade arbetssätt (tex ITIL).
• Supportprocesser.
• Bemanningsplanering.

Meriterande


• Etablerat tjänstemodell att leverera och följa upp mot.
• Styra, leda och följa upp på distans.
• Systematiskt IT säkerhetsarbete.
• Ledande roll i en Servicedesk.

Efter de grundläggande kvalifikationskraven kommer stor tonvikt att läggas på personliga egenskaper och personlig lämplighet. Som chef/ledare är du prestigelös och drivande. Du är självgående, strukturerad och kan arbeta under stress. Du har en relationsskapande och samarbetsorienterad grundinställning och du är motiverad av förbättringsarbete och strategiska utvecklingsfrågor. Du har ett starkt engagemang för forskning och innovation.

Placering:
Uppsala.

Anställningsform:
Tillsvidareanställning. SLU kan komma att tillämpa provanställning.

Omfattning:
100%

Tillträde:
Enligt överenskommelse

Ansökan:
Välkommen med din ansökan via ansökningsknappen nedan senast den 2021-01-22.

Fackliga kontaktpersoner:
https://internt.slu.se/min-anstallning/facket/kontaktpersoner/



Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) utvecklar kunskapen om de biologiska naturresurserna, och hur vi kan förvalta och nyttja dem på ett hållbart sätt. Detta sker genom utbildning, forskning och miljöanalys, i nära samverkan med näring och samhälle. SLU är ett internationellt och forskningsintensivt universitet, men erbjuder också unika utbildningar som agronom, veterinär, jägmästare, miljöekonom och landskapsarkitekt.

SLU har drygt 3000 medarbetare, 5000 studenter och forskarstuderande och en omsättning på över tre miljarder kronor. Universitetet satsar på attraktiva miljöer på sina campusområden i Alnarp, Umeå och Uppsala.

www.slu.se

SLU eftersträvar mångfald och jämn könsfördelning.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sveriges lantbruksuniversitet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 december 2020
  • Ansök senast: 22 januari 2021

Liknande jobb


26 november 2024

21 november 2024

Manager Product & Data Management

Manager Product & Data Management

21 november 2024

Product Manager

Product Manager

20 november 2024