OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Välkommen till Eriksdalsskolans anpassade grundskola!
Kunskap Trygghet Glädje
Eriksdalsskolan är en F-9-skola på Södermalm med närhet till både stadens puls och natursköna områden.
Skolan sjuder av liv med ca 1000 elever i årskurserna F-9 varav ca 60 elever går på anpassad grundskola. Vi har rymliga och funktionella lokaler, en fantastisk skolgård med tillgång till konstgräsplan, skridskobana och Eriksdalsbadet i vårt närområde.
Eriksdalsskolans anpassade grundskola är en verksamhet för elever med intellektuell funktionsnedsättning, ofta i kombination med ytterligare funktionsnedsättning (exempelvis AST, fysiska rörelsenedsättningar, ADHD). Våra lokaler är anpassade för att ta emot elever i alla behovsgrupper.
Eriksdalsskolans anpassade grundskolas elever är för tillfället indelade i 10 klasser. Eleverna läser ämnen och/eller ämnesområden enligt läroplanen för anpassad grundskola. Många av eleverna har behov av en egen pedagog vid sin sida under hela dagen, både på skola och på fritids. Eleverna undervisas både enskilt och i grupp. Vi utgår från tydliggörande pedagogik tillsammans med andra evidensbaserade metoder för att ge våra elever de mest gynnsamma förutsättningarna för inlärning och utveckling. Målgruppen ställer höga krav på pedagogisk skicklighet.
På Eriksdalsskolans anpassade grundskola arbetar cirka 50 medarbetare med olika bakgrund, kompetens och erfarenhet. Vi arbetar i team med elevens bästa ständigt i fokus.
Eriksdalsskolans skolledning består av rektor, fem biträdande rektorer och en administrativ chef.
Vill du veta mer om oss får du mer information genom hemsidan http://eriksdalsskolan.stockholm.se och genom skolans Instagram: eriksdalsskolans_medier
Arbetsbeskrivning
Som gruppchef hos oss arbetar du tillsammans med biträdande rektor och leder arbetet på anpassad grundskola.
Huvudsakligt ansvarsområde är att leda det pedagogiska arbetet på fritids och vara närmaste chef för elevassistenterna. En viktig del är att ta ansvar, skapa delaktighet i arbetsgruppen och följa upp och revidera rutiner i verksamheten.
Arbetsuppgifterna varierar under läsåret och du kommer ansvara för fritidsverksamheten för våra elever över 12 år (KTT - korttidstillsyn för skolungdom över 12 år).
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen som exempelvis socionom, beteendevetare, personalvetare, fritidspedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och relevant för uppdraget.
Ledarskapsutbildning samt utbildning om intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd är meriterande.
Vi söker dig som har stor kunskap och erfarenhet om anpassad grundskola, intellektuell funktionsnedsättning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt övriga nedsättningar, exempelvis rörelsenedsättning eller blindhet.
Du behöver även besitta kunskap om tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande. Det är meriterande om du har utbildning och kunskap om alternativa kommunikationssätt, exempelvis TAKK och PECS.
Utöver detta är det nödvändigt att du varit i ledande position vid tidigare arbetsplatser och att du är van och trygg att leda grupper. Eftersom våra elever har kommunikationssvårigheter behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som i skrift.
Du är en närvarande person som leder och motiverar medarbetarna i det dagliga arbetet. Vi söker dig som ser till helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. Du är självgående och flexibel. Du är en rak och öppen person med god struktur och du är rustad med handlings- och initiativkraft. Du ser på elevers utveckling utifrån ett helhetsperspektiv.
Övrigt
Vi kan komma att tillämpa provanställning för denna tjänst.
Vi påbörjar rekrytering omgående så vänta inte med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.