Gruppchef till Eriksdalsskolans grundsärskola

Gruppchef till Eriksdalsskolans grundsärskola

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr.

Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare, elevassistenter och övriga medarbetare skillnad på riktigt. I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential. För att nå dit behöver vi de absolut bästa medarbetarna.

Eriksdalsskolan är en F-9-skola på Södermalm med närhet till både stadens puls och till natursköna områden. Skolan sjuder av liv med drygt 1150 elever i årskurserna F-9. Vi har cirka 120 lärare och 70 övrig personal. Eriksdalsskolans grundsärskola är en verksamhet för elever med intellektuell funktionsnedsättning, ofta i kombination med ytterligare funktionsnedsättning (exempelvis Autism, rörelsehinder, ADHD). Grundsärskolans 58 elever är indelade i 10 klasser. Eleverna läser ämnen och/eller ämnesområden enligt grundsärskolans läroplan. Många av eleverna har behov av en egen personal vid sin sida under hela dagen, både på skola och på fritids. Eleverna undervisas både enskilt och i grupp. Vi utgår från tydliggörande pedagogik tillsammans med andra evidensbaserade metoder för att ge våra elever de mest gynnsamma förutsättningarna för inlärning och utveckling. På Eriksdalsskolans grundsärskola arbetar i nuläget cirka 50 medarbetare med olika bakgrunder, kompetenser och erfarenheter. Vi arbetar i team med elevens bästa ständigt i fokus. Besök gärna vår hemsida: eriksdalsskolan.stockholm.se/

Eriksdalsskolans grundsärskola är en snabbt växande verksamhet. Inför detta läsår har vi utökat verksamheten med ytterligare tio elevplatser och ungefär lika mycket personal.

Arbetsbeskrivning
Gruppchefstjänsten är en nyinrättad tjänst hos oss. Som gruppchef hos oss arbetar du både i verksamheten och administrativt. Du avlastar biträdande rektor i det dagliga arbetet. 
Arbetet i verksamheten kommer i synnerhet ske under fritidstid (efter skoltid). Där arbetar du med sedvanliga elevassistentuppdrag i elevgrupp samtidigt som du leder och stöttar dina kollegor i arbetet. 
De administrativa arbetsuppgifterna varierar under läsåret och består exempelvis av rekrytering av elevassistenter, medarbetsamtal för elevassistenter, vårdnadshavarkontakt, arbetsmiljöarbete, uppföljning frånvaro, säkerställa att rutiner finns och följs samt ansvar för fritidsverksamheten för våra elever över 12 år (KTT - korttidstillsyn för skolungdom över 12 år). 



Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen som exempelvis socionom, beteendevetare, personalvetare, fritidspedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och relevant för uppdraget.

Ledarskapsutbildning samt utbildning om intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd är meriterande.

Vi söker dig som har stor kunskap och erfarenhet om grundsärskola, intellektuell funktionsnedsättning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt övriga nedsättningar, exempelvis rörelsenedsättning eller blindhet.
Du behöver även besitta kunskap om tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande. Det är meriterande om du har utbildning och kunskap om alternativa kommunikationssätt, exempelvis TAKK och PECS.

Utöver detta är det nödvändigt att du varit i ledande position vid tidigare arbetsplatser och att du är van och trygg att leda grupper.

Eftersom våra elever har kommunikationssvårigheter behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som i skrift.

Du är en närvarande person som leder och motiverar medarbetarna i det dagliga arbetet. Vi söker dig som ser till helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. Du är självgående och flexibel. Du har lätt för att skapa och bevara goda relationer till människor. Du är en tydlig och trygg vuxen med social kompetens och empati. Du är en utpräglad lagspelare som vill bidra till elevers utveckling genom samspel och dialog, men samtidigt inte räds att visa vägen för dina medarbetare. Du är en rak och öppen person med god struktur, organisatorisk förmåga, och du är rustad med handlings- och initiativkraft. Du ser på elevers utveckling utifrån ett helhetsperspektiv.

Övrigt
Vi kan komma att tillämpa provanställning för denna tjänst.

Vi påbörjar rekrytering omgående så vänta inte med din ansökan!

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Biträdande rektor till Landala anpassade grundskola 1-6

Biträdande rektor till Landala anpassade grundskola 1-6

24 oktober 2024

Biträdande rektor Anpassad grundskola Lejonström

Biträdande rektor Anpassad grundskola Lejonström

24 oktober 2024

Gruppchef till Eriksdalsskolans anpassade grundskola

Gruppchef till Eriksdalsskolans anpassade grundskola

24 oktober 2024

Biträdande rektor till Slottsskolan

Biträdande rektor till Slottsskolan

23 oktober 2024