OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nationellt forensiskt centrum, NFC, är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. NFC:s uppgift är att som opartiskt expertorgan utföra undersökningar i brottmål åt rättsväsendets myndigheter. NFC har även ansvaret för en enhetlig och kvalitetssäkrad forensisk process inom hela Polismyndigheten som omfattar laborativ verksamhet, kriminalteknik och it-forensik. Dessutom ansvarar NFC för forskning och utveckling, expertstöd samt utbildning inom det forensiska området. Avdelningskansliet består idag av 4 grupper
I egenskap av chef för kansligrupp 3 som ansvarar för det övergripande kvalitetsarbetet:
ska du
inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs
tillsammans med dina medarbetare, verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
ingå i kansliets ledningsgrupp
ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina medarbetare
ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten
tillsammans med kvalitetsledare driva avdelningens kvalitetsarbete
är du
verksamhetsansvarig – genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
arbetsgivare – du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
ledare – utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential
har du
minst 6 mån sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef med personalansvar den senaste femårsperioden
minst 2 år erfarenhet av certifiering och ackrediteringsarbete gärna då från ISO17020 och/eller ISO17025
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
erfarenhet av processarbete så är det meriterande
besitter du
förmåga att använda dig av kommunikation som medel för styrning och ledning av verksamheten
förmåga och att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang
förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är strukturerad och flexibel och kan arbeta både operativt och strategiskt. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är driven och har god kommunikations- och samarbetsförmåga och att du kan stödja och vägleda andra inom organisationen. Dessutom krävs en förmåga att se och förstå verksamhetens roll i ett övergripande perspektiv.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Fullständig kravprofil hittar du på polisen.se
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.
Kontaktpersoner
Information om uppdraget lämnas av Camilla Rehme, camilla.rehme@polisen.se, tfn 010-562 89 50. Information om rekryteringsprocessen lämnas av: Ninwa Youssef, ninwa.youssef@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet Per Thollin, 010-56 383 00; Saco-S Fredrik Bergh 010-5639137; Fackförbundet ST Heléne Tapper, 010-56 281 78; SEKO Polisen Anders Sandqvist, 010-56 91167.
Anställning
Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Placeringsort: Linköping alternativ på ett av våra övriga driftställen
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 5 februari 2021 via e-post till jobb.na@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A057.769/2021 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A057.769/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!