OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en utvecklingsinriktad gruppchef med erfarenhet av modern automatisering och digitalisering av ekonomiadministrativa system till Polismyndighetens Administrativa Center i Linköping.
Arbetsplatsbeskrivning
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, där ett antal nationella avdelningar såsom ekonomiavdelningen finns, med sina ca 400 anställda. Då myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren, så spelar ekonomiavdelningen en viktig roll i detta, genom bl.a finansiell styrning, verksamhetsstyrning, inköp och upphandlingsverksamhet. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv, varje dag.
Ekonomisektionen leds av en sektionschef och de ca 50 medarbetarna är organiserade i grupper såsom, kund, leverantör och redovisning, med en gruppchef i vardera. Sektionen har även två projektekonomer och ett ledningsstöd som stöttar hela sektionen.
Arbetsbeskrivning
Som chef för Kundgruppen rapporterar du till sektionschef samt ingår i ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för sektionens uppdrag som helhet samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har ett särskilt ansvar för sektionens verksamhet inom området inbetalningar och dess resultat och företräder hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Gruppen består av ca 10 medarbetare, och dess huvuduppgift är att administrera och stödja Polismyndigheten i back-office hantering av kassa, fakturering, inbetalningar, avstämningar och utvecklingsprojekt för att nämna några uppgifter.
Sedan i höstas jobbar Polismyndighetens första digitala kollega på PAC Ekonomi, ett stort steg i vår förändringsresa som bl.a. innebär att digitala lösningar ska tillämpas där de skapar nytta för verksamheten.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Relevant akademisk utbildning inom ekonomi eller annan inriktning/utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
Minst 3 års sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
Flerårig erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde inom ekonomi/redovisning
Erfarenhet av att leda och delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
Erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
Ingått i ett lednings-forum
Erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer
Erfarenhet av komplexa affärssystem så som Agresso/UBW, IFS, MS Dynamics, SAP eller liknande
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation
Läs mer om ledarkriterierna polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Övrig information
Anställning
Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Placering i Linköping
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 20 februari 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A068.110/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!