OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Har du en blick för helheten och en förmåga att skapa samarbete och delaktighet? Vi söker nu dig som vill arbeta som gruppchef vid PKC i Bengtsfors och tillsammans med dina medarbetare fortsätta att bidra till sektionens förändringsresa och Polisens övergripande uppdrag.
Polisens kontaktcenter (PKC)
Polisens kontaktcenter (PKC) är en del av ett nationellt verksamhetsområde som finns i sju polisregioner. PKC är en central del av Polisens service till allmänheten med målsättningen att ha utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Uppdraget är att vara det första steget i en effektiv kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på brottsuppklarning och brottsofferbemötande. PKC har i dag som uppgift att ta upp anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten och är en viktig del i den initiala utredningsprocessen och i polisens arbete med att lösa brott.
PKC Väst består av 19 grupper varav tre är placerade i Bengtsfors. Verksamheten i Bengtsfors startade 2001 och de senaste åren har PKC genomgått en stor förändring med ett större fokus på utredningsuppdraget. Målet är att verksamheten ska växa och utökas ytterligare de kommande åren och vi söker dig som vill vara en del av denna resa.
Arbetsuppgifter
Som gruppchef på PKC leder du en grupp om 12-15 medarbetare. Tillsammans med dina medarbetare skapar du delaktighet och gemenskap i det dagliga uppdraget och bidrar till polisens förmåga att lösa brott. Arbetet bedrivs i nära samverkan med andra aktörer, främst lokalpolisområde östra Fyrbodal. I uppdraget ingår även att leda medarbetare vid krissituationer i samhället, leda katastrofregistrering vid större påfrestningar på samhället, ta emot tips m.m. Som gruppchef förväntas du ta en aktiv roll i sektionens utvecklingsarbete.
Som chef vid PKC
ska du
inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs
tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
ingå i sektionens ledningsgrupp
ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina medarbetare
ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
är du
verksamhetsansvarig – genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
arbetsgivare – du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
ledare – utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential
Kvalifikationer
har du
minst ett års erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
polisexamen och/eller annan för funktionen relevant examen/utbildning
erfarenhet av serviceinriktat arbete
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
minst ett års erfarenhet av arbete som förundersökningsledare (meriterande)
besitter du
förmåga att använda dig av kommunikation som medel för styrning och ledning av verksamheten
förmåga och att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang
förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit
För mer information samt fullständig kravprofil, besök vår hemsida via länken nedan.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.
Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Daniel Norlander, daniel.norlander@polisen.se, 010-565 27 33
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Amanda Jonasson, nås via polisens växel 114 14
Arbetstagarorganisationer: SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14
Övrig information
Tillsvidareanställning som polisinspektör/ handläggare med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning.
Är du inte redan anställd inom Polismyndigheten tillämpas sex månaders provanställning
Placering vid Region Väst, Operativa enheten, Polisens kontaktcenter
Tjänsteställe: Bengtsfors
Arbetstid: Dag, kväll, och helg. Nattarbete kan förekomma vid undantagsfall.
Har du skyddad identitet eller vill komplettera din ansökan kontaktar du ansvarig HR-konsult Amanda Jonasson.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef