OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
VI ERBJUDER DIG
Vill du vara med i en av landets starkaste säkerhet- och säkerhetsskyddsmiljöer? Vi söker en funktionsansvarig till Riksbankens säkerhetsenhet som genom stationära skyddsvakter, avancerad tekniska övervakningssystem, proffesionella operatörer på vår larmcentral och samverkan med andra företag och myndigheter ska skydda våra medarbetare och verksamhet dygnet runt i Sverige och utomlands.
Vi erbjuder en tjänst i en säkerhetsenhet med högt ställda krav på säkerhet. Skyddet runt våra medarbetare, lokaler, depåer, fastigheter, datahallar, ledningsplatser anläggningar, transporter är högt även internationellt sätt. I den miljön finns stora möjligheter till att utveckla sin egen kompetens.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Du ansvarar för driften av Riksbankens larmcentral, personell bevakning och värdetransporter. Riksbankens larmcentral, personell bevakning och personskyddsgrupp driftas och leds idag av externa bevakningsföretag. Du leder också planeringen runt Riksbankens egen värdetransportverksamhet och ansvarar för samverkan med leverantörer och polismyndigheten.
I ditt ansvarsområde ingår också att kravställa och upphandla de externa tjänster som krävs. Flera upphandlingar omfattas av säkerhetsskydd. Du har också förvaltningsansvar över de avtal som finns tecknade inom ansvarsområdet. I tjänsten ingår även att arbeta strategiskt med hur vi bäst ska kunna möta framtidens nya krav och hot i fredstid men även under höjd beredskap.
DITT TEAM
Du arbetar tätt tillsammans med den fysiska säkerhetsgruppen på säkerhetsenheten och är intern kravställare för de tekniska system som krävs för en modern larmcentral. Du arbetar också tätt tillsammans med säkerhetsskyddet för att skydda säkerhetsskyddad verksamhet på bästa sett mot aktuella hot. Du ingår i säkerhetsenhetens ledningsgrupp och rapporterar direkt till säkerhetschefen.
MER OM DIG
Du har gymansieutbildning eller motsvarande samt i övrigt för tjänsten lämplig utbildning. Du arbetar idag i en ledande funktion inom ansvarsområdet och är en senior person inom säkerhetsområdet samt har erfarenhet av likartade arbetsuppgifter inom Polismyndigheten eller motsvarande.
Det är viktigt att du på ett tydligt och rakt men ändå trevligt och pedagogiskt förhållningssätt kan kravställa och följa upp operativt säkerhetsarbete med högt ställda säkerhetskrav inom ansvarsområdet. Du ska skriftligen kunna upprätta instruktioner och har kunskap om bevakningsbranchen. Du uttrycker dig också väl i tal och skrift på svenska och engelska. I tjänsten ingår att i en grupp vara tillgänglig på mobiltelefon dygnet runt.
Som person visar du gott omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du är lugn och stabil i stressituationer. Du kan fatta snabba beslut och agera utifrån dessa. Du kan också skapa engagemang och delaktighet. Du är i hög grad självgående och kan arbeta efter fattade beslut.
MER OM TJÄNSTEN
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde 1 april och är placerad på Riksbankens huvudkontor i centrala Stockholm. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass 2. Ett godkännande av säkerhetsprövningen omfattande en särskild personutredning, säkerhetsprövningsintervju och registerkontroll är ett krav för anställning. Tjänsten kan komma att krigsplaceras på Riksbanken.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsalen, friskvårdsbidrag och subventionerad massage. Läs mer om våra förmåner här. Följ oss även på linkedin, facebook och twitter för att se våra senaste uppdateringar.
INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 13 december. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att du lämnar in examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning och vi kontrollerar att dessa stämmer. Du kan välja att ladda upp relevanta dokument redan vid ansökningstillfället eller så inlämnar du dessa längre fram i processen om det blir aktuellt. Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!