Gruppchefer till LKDATA Support

Gruppchefer till LKDATA Support

Arbetsbeskrivning

Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfacetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter, Överförmyndarenheten, Stadsarkivet samt Kost och restaurang.

Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer. 
Om arbetsplatsen
LKDATA är en del av Verksamhetsstöd och service inom Linköpings kommun. Här arbetar ca 100 kollegor med att tillhandahålla IT- tjänster till kommunens verksamheter och i förlängningen mot brukare, elever och invånare i Linköping. Vi arbetar processorienterat i enlighet med ITIL Service Management och är certifierade enligt ISO 20 000, vilket ger oss möjlighet att hålla hög kvalitet och effektivitet inom hela vår verksamhet. Vi strävar efter att varje medarbetare ska känna arbetsglädje, ha inflytande, lust och möjlighet att utvecklas, både i arbetet och som individ. Hos oss är arbetet offensivt, varierat och utmanande. Vår kultur präglas av att det är högt i tak och ett öppet klimat där du som medarbetare erbjuds stora möjligheter till kompetensutveckling.

På enheten LKDATA Support ansvarar vi för användarsupport inom Linköpings kommun. Kommunens arbetssätt blir allt mer IT-baserat. Det ställer i sin tur högre krav på IT-supporten för att användarna ska kunna nyttja IT på ett effektivt sätt i sin verksamhet. Vi växer och utvecklar nu vår organisation genom att tillsätta 2 nya gruppchefer.

Nu söker vi dig som brinner för support och som vill vara med och utveckla vår verksamhet vidare för att möta framtidens behov.

Arbetsbeskrivning
Som gruppchef leder du det övergripande dagliga arbetet och ansvarar för personal, verksamhet och budget. Som gruppchef kommer du även att gå in och operativt leda felsökningsarbetet i de fall vi har en Major Incident. Vi kommer att tillsätta 2 st nya gruppchefer och genom din ansökan är du aktuell för båda dessa tjänster.

I den ena tjänsten kommer du vara chef för medarbetarna i 1a linjens support, vilken idag består av 8 personer. 1a linjen har ett användarfokus och har uppdraget att ta hand om användarna när de vänder sig till oss för support via vår självserviceportal eller via telefon, mail eller chatt.

Den andra tjänsten kommer ha chefsansvar för medarbetarna i 2a linjens support och leverans, idag 8 personer. 2a linjen arbetar vidare med att lösa ärenden inom IT, Telefoni och Applikationssupport. 2a linjen har även ett ansvar för hantering av beställningar samt vissa leveranser. 

Som gruppchef har du ett övergripande ansvar för rekrytering och introduktion av nya medarbetare, medlyssning och feedback till medarbetarna samt uppföljning av användarnöjdhet (NAI). Du arbetar även med kvalitetssäkring och förbättringsarbete genom hela supportkedjan och har ett övergripande ansvar för ständiga förbättringar av våra rutiner.

Gruppcheferna utgör tillsammans med enhetschefen en ledningsfunktion som kommer att behöva ha ett nära samarbete för att skapa ett enhetligt arbetssätt inom grupperna och tillsammans utveckla verksamheten. Tjänsterna innebär att vara chef i en operativ verksamhet som är i ständig förändring. Det innebär att du driver utvecklingsfrågor inom supportområdet och att du är en duktig kommunikatör både internt till medarbetarna och gentemot våra kunder och användare.

Kvalifikationer
Vi vill att du har för rollen relevant akademisk IT-utbildning eller motsvarande kompetens genom erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har ledarskapsutbildning. För denna roll behöver du ha ett par års erfarenhet i någon ledande roll, som chef, projektledare, koordinator eller motsvarande i en IT-nära verksamhet. I en stor IT-miljö sker förändringar hela tiden, så du behöver ha en vilja och förmåga att snabbt ta in och lära dig nya saker.

Vi söker dig som är en trygg ledare med förmåga att skapa och driva välfungerande team där varje medarbetare kan växa. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och leder genom att skapa engagemang och delaktighet. Du har en god förståelse för processer och flöden enligt ITIL och kunskap i att praktiskt tillämpa dessa. Du arbetar effektivt, strukturerat och noggrant och har en mycket välutvecklad prioriteringsförmåga. Vidare är du duktig på att fånga upp och omsätta idéer till handling för att nå verksamhetens mål. Du arbetar bra tillsammans med andra, har en positiv inställning och engagerande sätt.

 

Information om tjänsten
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 2

Ref. nr: 9444

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev.
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 maj 2022
  • Ansök senast: 12 juni 2022

Liknande jobb


21 november 2024

Manager Product & Data Management

Manager Product & Data Management

21 november 2024

Product Manager

Product Manager

20 november 2024