OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun är en kommun med stor tillväxtpotential. Med det strategiska läget vid E4/ riksväg 27 och järnvägslinjen Kust-till-Kust (Kalmar-Göteborg) samt linjen Halmstad - Nässjö/Jönköping ser vi Värnamo som ett framtida nav för logistik för södra Sverige. Mångfald, entreprenörskap och starka nätverk utmärker kommunen och kommunens näringsliv. Vår vision lyder: "Värnamo kommun den mänskliga tillväxtkommunen. Här förverkligar du dina drömmar, skapar, upplever, är delaktig och tar ansvar."
Värnamo kommuns verksamhet är uppdelad i nio förvaltningar. Det totala antalet anställda är drygt 2 700 personer och kommunens årliga omsättning är cirka 2 miljarder kronor. Vi har högst skattekraft i länet.
Individ och familjeomsorgen har ett sjuttiotal anställda fördelade på ekonomi-, vuxen-, barn och ungdomssektion. Barn och ungdomsgruppen består av mottagningssekreterare, ungdomsbehandlare, familjebehandlare, socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare, fältsekreterare, anställd kontaktperson, gruppledare (en för barngruppen och en för ungdomsgruppen) och sektionschef. Socialsekreterarna i ungdomsgruppen arbetar i nära samarbete med övriga i ungdomsgruppen. Ungdomsgruppen utgör ett välfungerande, stabilt team av både manliga och kvinnliga medarbetare med lång erfarenhet och med hög grad av engagemang i de ungdomar som har behov av stöd och hjälp. Det finns goda möjligheter att få stöd och handledning i sitt arbete, både internt och externt.
Arbetsuppgifter: Leda det löpande arbetet med utredningar och insatser för familjer med ungdomar 13-21 år samt familjehemsvården.
Föredra ärenden inför Medborgarnämnden samt att företräda Medborgarnämnden i Förvaltningsrätt och Kammarrätt. I ungdomsgruppen ingår sju utredande socialsekreterare varav en med särskilt ansvar för de ensamkommande barnen, fyra ungdomsbehandlare, två fältsekreterare och en anställd kontaktperson. Familjehemsvården består av två socialsekreterare som följer upp de familjehems placerade barnen och en som rekryterar och ger stöd till familjehem.
Kompetens: Socionomexamen eller utbildning som bedöms likvärdig samt erfarenhet från utrednings- och uppföljningsarbete med barn/ungdomar i enlighet med dokumentationssystemet BBIC. Goda kunskaper inom det förvaltningsrättsliga och socialrättsliga området. Erfarenhet från arbetsledning samt av familjehemsvård är meriterande. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper såsom samarbetsförmåga, flexibilitet, engagemang och förmåga att leda processer mot ett resultat. Körkort är ett måste.