OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ- och familjeomsorgsförvaltningens ungdomsboende riktar sig till ungdomar som av olika orsaker inte kan bo hemma hos sina föräldrar. Verksamheten består av en HVB-del (hem för vård eller boende) med fem platser för ungdomar mellan 13 och 20 år och en stödboendedel med sju platser för ungdomar mellan 16 och 20 år.
Under 2021 har ungdomsboendets HVB-del genomgått en verksamhetsförändring där vi gått från ett mer traditionellt HVB till ett akut- och utredningsboende, vilket är en satsning i förvaltningens kvalitetshöjande arbete med målgruppen placerade ungdomar. Målsättningen med förändringen är att ungdomsboendet i större utsträckning ska:
• utgöra en tidsmässig buffert i akuta ungdomsärenden
• öka möjligheterna för den unge att flytta hem till vårdnadshavare
• bidra till adekvata beslutsunderlag och matchning inför eventuell fortsatt placering
• bidra till en sammanhållen vårdkedja och förebygga sammanbrott i placeringar
Som gruppledare med utredningsansvar arbetar du tillsammans med boendets övriga åtta medarbetare med att leverera kvalificerade utredningar utifrån utredningsuppdrag från socialsekreterare. På plats i verksamheten finns också en föreståndare/chef som i nära samarbete med samtliga ansvarar för kvalitet och utveckling.
Hos oss på individ- och familjeomsorgen i Sandvikens kommun har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden handledning i grupp.
Sandvikens kommun erbjuder dig bland annat dessa förmåner:
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvårdsbidrag
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen
ARBETSUPPGIFTER
Som gruppledare med utredningsansvar är du spindeln i nätet som ansvarar för att ungdomsboendet genomför utredningsuppdrag med hög kvalitet. Du är den som planerar och strukturerar upp arbetet kring ungdomen/familjen. Du utför en stor del av utredningsarbetet men ansvarar också för att fördela och följa upp de delar av utredningsuppdraget som ska utföras av boendets övriga kompetenser och har därmed ett dagligt övergripande samordningsansvar. Du ansvarar för utformandet av utrednings- och genomförandeplaner, utredningsmetodik liksom för skriftlig sammanställning av utredningarnas resultat.
I uppdraget ingår att tillsammans med kollegor och ungdom, och i nära samverkan med ungdomens nätverk, hitta lösningar som möjliggör en positiv utveckling. Du ansvarar tillsammans med kollegor att hålla i våra behandlingskonferenser varje vecka. Du kommer att ha ansvar för att ge stöd/handledning till verksamhetens personal i sitt dagliga arbete med familjerna du samverkar internt och externt och utvecklar arbetsmetoder tillsammans med chef och kollegor för att verksamheten ska fungera optimalt för såväl ungdomar och personal som samverkanspartners.
I egenskap av gruppledare med utredningsansvar har du en viktig funktion som bollplank och förmedlare av kunskap till dina kollegor om utredningsarbete inom ramen för SoL/LVU. Du kommer med din kompetens och i nära samverkan med föreståndare/biträdande enhetschef att vara en nyckelperson i arbetet med att utveckla verksamheten för att kunna tillgodose behov hos ungdomar med mer komplex social problematik.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som brinner för ungdomar och deras familjer. Utöver detta behöver du:
• socionomexamen
• flerårig erfarenhet som socialsekreterare inom socialtjänstens handläggning av
ungdomsärenden enligt SoL och LVU
• mycket välutvecklad förmåga att skapa goda relationer med alla sorters ungdomar
och familjer
• erfarenhet och intresse av att arbeta nätverksorienterat
• mycket god förmåga till samverkan, inom förvaltningen såväl som externt
• god förmåga att skapa och upprätthålla struktur
• god analytisk förmåga
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Meriterande är utbildning i utrednings- eller behandlingsmetodik som är relevant för uppdraget, exempelvis nätverksledarutbildning, Savry, Ester, Signs of safety.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av arbetsledning.
Som person är du en driven och ansvarstagande lagspelare med stort intresse för att bidra till verksamhetens samlade kompetens och gemensamma mål. Du är en trygg person som på ett engagerat, reflekterande och ödmjukt sätt bidrar till professionalitet i bemötandet av de ungdomar och familjer som kommer i kontakt med boendet. Du arbetar självständigt, tar egna initiativ samt ser till att planera, genomföra och slutföra arbetsuppgifter.
Vi söker dig som har lätt för att samarbeta, har förmåga till helhetssyn, är effektiv och strukturerad och har ett positivt och lösningsinriktat förhållningssätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav för den här tjänsten.
ÖVRIGT
I den här rekryteringen tillämpar vi fortlöpande urval till intervju, så tveka inte att skicka in din ansökan!
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter.
Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS.
Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05