OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till oss!
Vi behöver anställa Sveriges bästa gruppledare! På Myndighet Placering får du ett meningsfullt och utmanande arbete. Vi utför arbetsuppgifter som gör skillnad för våra barn och unga – hos oss är det på riktigt.
Myndighet Placering består av socialsekreterare, säkerhetsplanerare, administratör, gruppledare samt resultatenhetschef och vi söker nu en ny gruppledare.
Myndighet Placerings huvuduppdrag är att stötta barn och ungdomar och deras familjer som har behov av vård i familjehem. Enheten har ett team som arbetar med säkerhetsplanering enligt Signs of Safety.
Vi tillhör resultatområdet Barn och Ungdom som innehåller öppenvård och myndighetsutövande enheter. Vi använder förhållningssättet Signs of Safety på hela Barn och Ungdom.
En dag på jobbet
I rollen som gruppledare ansvarar du tillsammans med medarbetare för att implementera förändrade och nya rutiner samt ser till att de efterföljs. Du ingår i en ledningsgrupp inom enheten tillsammans med enhetschef och gruppledare. Vi ser samarbete och kollegialt stöd inom ledningsgruppen som en styrka. Du förväntas och har möjlighet att driva processer framåt, samt arbeta med att förbättra och utveckla verksamheten på operativ nivå. I tjänsten ingår även att hålla sig uppdaterad kring förändringar inom lagstiftningen samt ha gedigen kunskap kring handläggning och dokumentation gällande utredningar och uppföljningar av insatser.
Som gruppledare hos oss ansvarar du för att:
- leda och fördela det dagliga arbetet inom ditt team
- handleda i ärenden individuellt samt i grupp
- arbeta för en god arbetsmiljö genom ett tryggt och tydligt ledarskap
- fattar beslut enligt delegation
- du kvalitetssäkrar samtliga beslutsunderlag
Vem är du?
Krav:
- Socionomexamen
- Arbetsledarerfarenhet
- Flerårig erfarenhet av myndighetsutövning, gärna inom Barn och Ungdom
- Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- B-körkort
Meriterande:
- Erfarenhet att arbete med myndighetsutövning är meriterande, gärna inom familjehemsvården.
- Utreda och besluta om insatser enligt SoL och LVU samt uppföljning av beslutade insatser.
- Utbildning i och att ha tillämpat Signs of Safety samt BBIC
- Erfarenhet av verksamhetssystemet Combine
Personliga egenskaper:
- Vi söker dig som är professionell i din yrkesroll, vilket innebär att du visar respekt för ditt uppdrag och arbetar utifrån vår värdegrund.
- Vi söker dig som är ansvarstagande, vilket innebär att du tar ansvar för ett arbetsklimat som utvecklar verksamheten.
- Vi söker dig som är engagerad och motiverad och som ser samarbete som en självklarhet.
- Vi söker dig med ett tydligt barnperspektiv.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi sitter i gemensamma lokaler ca 15 minuters promenadavstånd från centrum, personalparkering finns.
Visst kvällsarbete förekommer.
Vi erbjuder dig
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.