OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Denna annons riktar sig endast till dig som idag är tillsvidareanställd i Örebro kommun. Om tjänsten inte tillsätts av internsökande kommer den att publiceras på orebro.se/jobb.
Om tjänsten
Enheten är uppdelad i två områden, familjerätt och familjehem. Vi söker nu en gruppledare till familjehem, där du ansvarar för dagligt stöd och handledning. Familjehemsdelen är främst uppdelad i tre grupper som arbetar med att rekrytera, utreda och stödja våra familjehem samt följa och stödja barnet i familjehemmet.
Vi vill att du tillsammans med arbetsgruppen fortsätter med utvecklingsarbetet kring att stärka barnperspektivet och kvalitetssäkra vårt arbete kring våra familjehem.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ansvara för daglig arbetsledning
• använda information och kommunikation som en viktig förutsättning för medarbetarnas delaktighet
• stödja och motivera dina medarbetare
• ansvara för att utvecklingen inom arbetsområdet följs
• ansvara för att gällande lagstiftning följs
Kompetenskrav
• Socionomexamen, 210 hp
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda
• dokumenterad erfarenhet av myndighetsövning inom socialtjänst och/eller familjehemsvård
Vi söker dig som är strukturerad, stabil och har självinsikt. Du har lätt för att samarbeta med andra människor och kan relatera till dem på ett lyhört sätt. Som gruppledare är du bra på att samordna grupper och skapa engagemang och delaktighet. Vidare är du flexibel och initiativtagande i ditt arbetssätt och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du leder och motiverar andra för att nå gemensamma mål, samt kommunicerar på ett tydligt sätt. I rollen förväntas du vara den i gruppen som ser helheten och utöver att förstå din egen roll kan ta hänsyn till det större perspektivet.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av ledningsarbete
• erfarenhet av utvecklingsarbete
• erfarenhet av att arbeta med MI (motiverande samtal)
• erfarenhet/kunskap att arbeta med BBIC (barnens behov i centrum)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde:19 december 2020- tom 31 augusti 2021
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Enheten består av 39 personer. Arbetsuppgifterna i enheten är i huvudsak indelade i familjehemsvård samt familjerättsfrågor. Familjehemsdelen är främst uppdelad i tre grupper som arbetar med att rekrytera, utreda och stödja våra familjehem samt följa och stödja barnet i familjehemmet.
Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår karriärsida för socionomer!
Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 30 oktober.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67