OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Socialpsykiatriska rehabiliteringsenheten är en öppenvårdsenhet för boendestöd och samordnarskap i Södertälje kommun. Insatserna som ges inom enheten grundas i biståndsbedömningar, är individuellt utformade och vilar på en rehabiliterande grund. Målgruppen är personer med psykisk ohälsa, 18-65 år, som under en period av livet har behov av stöd i sin vardag. På enheten arbetar idag 21 rehabiliteringsassistenter, en gruppledare och en resultatenhetschef. Vi har ca 250 uppdrag där stödet erbjuds både på plats i våra centralt belägna lokaler och i klienternas hem. Vi arbetar metodiskt och med individens behov i centrum, målet är att vi genom vårt gemensamma arbete tillsammans med klient kan stärka de egna resurserna och därigenom uppnå önskat resultat. Som ett led i vår kvalitets- och metodutveckling tar vi nu steget att skapa ytterligare en gruppledartjänst.
En dag på jobbet
Som gruppledare kommer du att arbeta nära resultatenhetschef, gruppledarkollega samt övrig arbetsgrupp. Du har en central roll i den övergripande planeringen av det dagliga arbetet. Du har ett nära samarbete med socialsekreterare och andra interna samt externa aktörer. Du arbetar aktivt med kvalitetsfrågor, metodutveckling och målstyrning. Du har som regel inte egna klientärenden men du ser det som en självklarhet att hoppa in och arbeta aktivt i verksamheten vid behov, du kan även gå in mer stadigvarande i komplexa ärenden. Du har en uttalat konsultativ och handledande roll samt bistår i att utveckla dokumentationen på enheten. Du är en tydlig ambassadör för enheten samt för Södertälje kommun i stort.
Vem är du?
Du är strukturerad, engagerad och har lätt för att samarbeta. Du har en tydlig värdegrund som bygger på människors lika värde, ett förhållningssätt präglat av respekt och empati och du värnar om den goda arbetsmiljön. Du är flexibel och stimuleras av utmaningar. Du har en god kommunikativ förmåga och kan skapa engagemang och entusiasm i en arbetsgrupp. Du har en förmåga att se helheten och du vågar utmana i att se nya vägar framåt. Du har lätt att identifiera styrkor både hos klienter och medarbetare men kan också vara tydlig när du ser behov av utveckling. Du har en relevant eftergymnasial utbildning för uppdraget, exempelvis socionom, beteendevetare, socialpedagog eller annan likvärdig utbildning. Du har därutöver erfarenhet av att arbeta med målgruppen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Du kan identifiera dig med Södertälje kommuns värdegrund:
- Respekt för individen
- Olikheter är en styrka
- Mer än förväntat
Krav:
- Erfarenhet av arbete med klienter med psykiska funktionshinder/psykisk ohälsa.
- Socionom, beteendevetare eller likvärdig högskoleutbildning alternativt socialpedagog/likvärdig utbildning med dokumenterad erfarenhet av målgruppen.
- Mycket goda kunskaper i social dokumentation och arbete med genomförandeplaner och uppföljning.
- Erfarenhet av att samverka med många aktörer.
Meriterande:
- Erfarenhet av arbetsledande position.
- Dokumenterad utbildning inom MI, ESL, IBIC, CM.
- Erfarenhet av coachande ledarskap och metodimplementering.
- Erfarenhet av att arbeta med klienter med beroendeproblematik.
- Då resor ingår i tjänsten är körkort önskvärt.
Vi erbjuder dig
Hos oss erbjuds du ett omväxlande arbete i en engagerad arbetsgrupp.
Ett stort utbud av interna utbildningar.
Fina lokaler, centralt beläget i Södertälje.
Årsarbetstid, friskvårdsbidrag om 3000 kronor per år, samt möjligheten att semesterväxla.
Vår arbetstid är förlagd måndag-fredag, kl. 8-17.
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs mer på vår externa hemsida.
Välkommen till oss!
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.