OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!
Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.
Arbetsplats
Socialförvaltningen ger stöd och omsorg till Flens kommuninvånare. Förvaltningen har tre avdelningar, Myndighet, Barn, unga och vuxna samt Äldreomsorg. Enheten vuxen finns organisatoriskt inom avdelningen myndighet och arbetar med myndighetsutövning inom missbruk/beroende. våld i nära relation, familjerätt, ekonomiskt bistånd och boende.
Arbetsuppgifter
Som gruppledare är du socialsekreterarnas och familjerättssekreterarnas närmaste arbetsledare och stöttar dem i utredningar, bedömningar, beslutsfattande och i det sociala arbetet. Du ansvarar för den dagliga arbetsledningen, leder ärendedragningar, fördelar ärenden och finns tillgänglig för medarbetarna i det dagliga klientarbetet. Du säkerställer att nya medarbetare kommer in i arbetet och känner sig bekväma med myndighetsutövningen. Du hanterar planeringen vid frånvaro och säkerställer att det dagliga arbetet fungerar. Du deltar i verksamhetsutveckling och implementering av nya arbetssätt och mål och du är representant vid olika nätverk. Du har ett nära samarbete med enhetschef gällande allt som rör det dagliga arbetet såväl som verksamhetsplanering.
Vi utreder, beslutar och följer upp beslut om vård och behandling för missbruk- eller beroendeproblematik. Vi arbetar även med stöd och insatser till våldsutsatta samt VBU-utredningar och andra familjerättsliga frågor. Här arbetar vi med med att vägleda genom långsiktigt stöd och hjälp, vi arbetar med hela människan utifrån dennes individuella behov.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett stort engagemang för ditt uppdrag och mycket god förmåga att engagera och leda andra. Du kan organisera och prioritera processer på ett effektivt sätt och med stort fokus på kvalitét. Du är förtroendeskapande och lyhörd och i ditt bemötande är du uppmärksam och tillmötesgående.
För att vara aktuell för tjänsten är du utbildad socionom, beteendevetare eller har annan likvärdig utbildning. Du har kunskap om lagar och annat som styr socialtjänstens arbete. Erfarenhet av myndighetsutövning är ett krav. Du har erfarenhet eller god kunskap inom områdena missbruk, våld i nära relation och familjerätt.
För tjänsten behöver du ha B-körkort.
Socialförvaltningen lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Varaktighet/omfattning
Tillsvidareanställning. Tillträde efter överenskommelse. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Lön
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning.
Övrigt
Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun erbjuder subventionerad friskvård och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.
Kontaktpersoner
Jimi Caftemo, Enhetschef, Enheten vuxen, 0157-43 03 60
Fackliga kontaktpersoner
Nås via kommunens växel
Välkommen med din ansökan senast den 2022-02-08