Gruppledare till Mottagnings- och familjeenheten

Gruppledare till Mottagnings- och familjeenheten

Arbetsbeskrivning

Mottagnings- och familjeenheten är indelad i fyra grupper. Mottagning som består av fyra socialsekreterare, Familjerätt som består av fyra socialsekreterare, fyra familjehemssekreterare och samt fyra barnsekreterare. På enheten finns idag en gruppledare och en enhetschef. Nu söker vi ytterligare en gruppledare till vårt team!

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt arbetsklimat och vi glädjes med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.

Vi tror på en socialtjänst i ständig utveckling genom aktivt medarbetarskap samt tillitsbaserat ledarskap. Vi ser gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar.

Till Mottagnings- och familjeenheten söker vi en gruppledare som kommer arbetsleda mottagningsgruppen och familjerätten i deras arbete.

ARBETSUPPGIFTER
Gruppledares uppdrag är att säkra kvaliteten på det dagliga arbete som görs på enheten. Detta görs genom att gruppledare med ett coachande förhållningssätt utvecklar och stödjer handläggarna i sina respektive professioner genom handläggningsprocessens alla delar. På enhetschefens uppdrag leder och fördelar gruppledaren arbetet till enhetens medarbetare. Ärendehandledning och stöd att prioritera är centralt i det dagliga arbetet för gruppledaren.

Vid ledigheter förväntas gruppledarkollegorna på Myndighet att täcka för varandra även på de andra enheterna än den huvudsakliga. Som gruppledare är du skicklig på samverkan med klienter och dess nätverk samt individsamverkan med andra enheter internt inom socialkontoret och andra aktörer internt och externt.

Vi erbjuder:
• handledning för gruppledare
• ledarskapsutbildning för gruppledarna
• en arbetsplats i ständig utveckling
• flextidsavtal
• friskvårdsbidrag
• kollegor som ställer upp för varandra
• kollektivavtal

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• examen som socionom alternativt beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom.
• erfarenhet av myndighetsutövning för relevant område som tjänsten avser
• erfarenhet som handläggare inom enhetens ansvarsområden
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
• B-körkort.

Vi ser det som meriterande om du har:
• utbildning/erfarenhet av BBIC, FREDA, ADAD och/eller andra utredningsstödjande metoder eller modeller.
• dokumenterade ledarerfarenheter och särskilt meriterande med ledarerfarenheter inom socialtjänstens myndighetsutövning.
• erfarenhet av att ha arbetat i verksamhetssystemet Treserva
• goda kunskaper i Office-paketet

Dina personliga egenskaper är viktiga och vi kommer lägga stor vikt vid dem. Vi vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet. Du är tydlig, pedagogisk, strukturerad och drivs av att få personer att växa och utvecklas i sin yrkesroll.

Uppdraget ställer höga krav på lyhördhet och ansvarstagande för uppdragets alla delar. Du är flexibel och när verksamheten kräver det kan du snabbt ställa om och du trivs med en varierande vardag. Ditt positiva förhållningssätt och lösningsfokus gör dig till en uppskattad samarbetspart, både internt och externt. Du kommer behöva uppvisa utdrag ur belastningsregistret om du går vidare i processen.

Välkommen med din ansökan redan idag!


ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

Liknande jobb


15 november 2024

1:e socialsekreterare till Individ och Familjeenheten

14 november 2024

Förste socialsekreterare vuxen i Gullspångs kommun

Förste socialsekreterare vuxen i Gullspångs kommun

11 november 2024

11 november 2024