OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gruppledare till Myndigheten för äldre
Myndigheten för äldre är en av fyra enheter som tillhör Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning (MÄF), inom Omsorgskontoret i Södertälje kommun. Enheten består idag av 1 resultatenhetschef, 3 gruppledare, 23 biståndshandläggare, 2 boendesamordnare och 1 administratör. Som gruppledare på Myndigheten för äldre ingår du i ledningsgruppen för enheten och rapporterar till resultatenhetschefen. Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte, och som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt.
Som gruppledare på Myndigheten för äldre ansvarar du för att leda och fördela det dagliga arbetet inom enheten tillsammans med dina två gruppledarkollegor, där varje gruppledare ansvarar för varsitt team. Ansvaret är att handleda och stödja biståndshandläggarna i deras dagliga arbete samt fatta beslut i vissa ärenden enligt gällande delegationsordning. Som gruppledare ansvarar du för att driva processer framåt och aktivt arbeta med att utveckla verksamheten tillsammans med dina kollegor på enheten. Tjänsten kräver en gedigen kunskap och erfarenhet kring handläggning och dokumentation samt utredning och uppföljningar av insatser.
Vem är du?
Vi söker dig som har gedigen kunskap och erfarenhet av yrket och som är professionell, arbetar för en hög rättssäkerhet, är stresstålig, tydlig, kommunikativ samt har ett coachande förhållningssätt. Arbetet innebär en daglig kontakt med biståndshandläggarna på enheten, och du har en viktig funktion i att hålla god kommunikation med både äldre, gode män, anhöriga samt utförare för den äldres räkning. Som gruppledare ställs det höga krav på din förmåga att samarbeta och samverka med andra, att du är strukturerad, kan ha flera bollar i luften samtidigt och är noggrann då vi arbetar med myndighetsutövning som kräver en hög rättssäkerhet. Som gruppledare läser du bland annat utredningar och beslutsunderlag, och handleder biståndshandläggarna i ärendedragningar både individuellt och i grupp.
Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
Krav:
- Relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för uppdraget, exempelvis socionom
- Tidigare erfarenhet av arbete myndighetsutövning inom äldreomsorgen
- Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift
- Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
- Dator- och dokumentationsvana
Meriterande
- Ledarskapsutbildning och/eller erfarenhet av ledarrollen
- Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Combine
- Kunskaper i andra språk än svenska och engelska
- Urval och kallelse till intervju kan komma att ske löpande under annonseringstiden.
Vi erbjuder dig
Goda möjligheter till kompetensutveckling
Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid
Friskvårdsbidrag på upp till 3000 kronor per år
Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs mer på vår externa hemsida.
Välkommen till oss!
Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning har sina lokaler på Storgatan 42 i Södertälje centrum. Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte, och som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.