Gruppledare till Myndighetssektionen

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen har kunden i centrum och utgår ifrån Socialnämndens vision "Meningsfullt liv i Luleå". Med kvalitet, engagemang, omsorg och förståelse ska vi, inom ramen för vårt uppdrag och gällande lagstiftning, tillgodose behov som uppfyller våra medborgares önskemål. Socialförvaltningen är indelad i verksamhetsområdena Individ och familj, Hälso- sjukvård och rehabilitering, Funktionshindrade, Äldreboende samt Ordinärt boende. Den lediga befattningen som gruppledare finns vid verksamhetsområde Individ och familj; Myndighetssektionen. På Myndighetssektionen arbetar handläggare som har till uppgift att utreda, bedöma, besluta, beställa och följa upp insatser till äldre och funktionshindrade personer enligt Socialtjänstlagen (SoL), Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt Lag om färdtjänst och riksfärdtjänst. På sektionen arbetar idag 11 biståndshandläggare, 4 LSS-handläggare, två färdtjänsthandläggare samt en sektionschef och vi vill nu komplettera med en gruppledare. Vår målsättning är att utifrån den enskildes individuella behov göra rättssäkra och korrekta utredningar, bedömningar samt beslut utan motiverat dröjsmål. Det finns goda möjligheter att delta i ett positivt förändringsarbete vars mål är att enskilda vid kontakt med sektionen ska känna sig bemötta på ett kompetent och rättssäkert sätt. För att uppnå detta arbetas det systematiskt med kvalitetsutveckling och samverkan både inom och utom organisationen. ARBETSUPPGIFTER Som gruppledare ska du stödja och handleda biståndshandläggare och LSS-handläggare i det dagliga arbetet, vid behov delta i komplicerade utredningsärenden, bereda enskilda ärenden enligt SoL och LSS samt vara föredragande i socialnämndens utskott. Detta innebär att du inte har egna ärenden. En viktig uppgift är att bidra till kvalitetsutveckling av verksamheten, verka för metodutveckling i handläggningsarbetet samt utveckla processtöd och riktlinjer i den dagliga ärendehanteringen. KVALIFIKATIONER Vi söker Dig som har examen från högskola inom social omsorg eller socionomprogrammet, helst med inriktning mot äldre och funktionshindrade eller annan likvärdig utbildning. Vi vill att Du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning, de aktuella lagstiftningarna samt goda kunskaper om målgrupperna inom verksamhetsområdet. Du har ideer, prövar gärna nya arbetssätt och utvecklar metoder. Du ska också kunna informera och dokumentera väl, vilket förutsätter god uttrycksförmåga i tal och skrift. Du är självklart utåtriktad och har lätt för kontakter och samarbete. Körkort B krävs.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010