OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholms Demens och Specialteam är ett privat hemtjänstföretag sedan år 2010 som utför insatser i kundens egna hem utifrån biståndsbeslut. Vi vänder oss främst till kunder med demenssjukdomar och psykiska/fysiska funktionsnedsättningar.
Vi utför:
- Traditionell hemtjänst
- Boendestöd
- Ledsagarservice
- Avlösarservice
- Hushållsnära tjänster och tilläggstjänster
I ledningsgruppen ingår verksamhetschef, biträdande verksamhetschef, gruppledare/samordnare (2) och administratör. Vi är verksamma inom Södermalm, Liljeholmen-Hägersten- Älvsjö, Norrmalm, Östermalm, Kungsholmen, Skarpnäck, Enskede Årsta-Vantör, Skärholmen, Farsta och Bromma. Kontoret är beläget på Södermalm.
Vi förtydligar att denna tjänst är inte en chefstjänst utan du arbetar tillsammans med andra gruppledare/samordnare och administratörer med delegerande chefer över.
Vi söker dig som har haft en samordnande tjänst i en ledningsgrupp inom hemtjänst tidigare och har haft visst ansvar för personal, kunder och en del av den dagliga driften. Rollen innebär att du kommer att ha både fasta och rörliga arbetsuppgifter med ett stort eget ansvar och kunna utvecklas tillsammans med dina kollegor på kontoret för gemensamma arbetsuppgifter. För att vara framgångsrik i rollen bör du trivas med att arbeta självständigt och vara lösningsfokuserad. Du kommer att verka som företagets ansikte utåt vilket kräver en hög kunskapsnivå inom området och att du är bekväm i sociala miljöer. Då du kommer att ha nära kontakt med personal, kunder, anhöriga och biståndshandläggare är det av yttersta vikt att du har intresse, förståelse och kunskap om de kundinriktningar företaget har (demens och psykisk ohälsa).
Din bakgrund:
Kunnig samordnare med flera års erfarenhet inom hemtjänst
Mycket god svenska i tal och skrift
Ha arbetat utifrån biståndsbeslut inom hemtjänst
God kännedom om minnessjukdomar och psykisk ohälsa
Kundansvar
Personalansvar
Visst arbetsmiljörättsansvar
Vara datakunnig och snabb på tangenterna
Meriterande är om du kan datasystemen Parasol/Paraply, Carefox och Paragå
Som person är du:
Införstådd med det åtagande/ansvar tjänsten i en ledningsgrupp kräver
Lojal, ansvarstagande och stresstålig med ett driv att utvecklas vidare tillsammans med företaget
Professionell och ödmjuk i ditt sätt att bemöta andra människor
Noggrann och flexibel i ditt sätt att arbeta och alltid vilja ligga steget före
Kreativ och lösningsfokuserad med kund och personal i fokus
Utbildning:
Krav är att du är minst utbildad undersköterska
Meriterande är om du är utbildad socionom eller motsvarande och har gått utbildningar som personaladministration, ledarskapsutbildning, arbetsmiljöutbildning etc.
Generellt innebär rollen som gruppledare på Stockholms Demens och Specialteam att den anställde kvalitetssäkrar och övervakar det dagliga arbetet inom hemtjänst och boendestöd. Gruppledaren ska samarbeta och överrapportera till övriga personer i ledningsgruppen enligt verksamhetens rutiner. Gruppledaren kommer att ansvara för ett antal stadsdelar där kunder och personal ingår.
Arbetstid: Måndag till fredag 08.00 - 16.45
(Arbetet avser heltid på verksamhetens lokal på Södermalm (ej möjlighet till flextid eller arbete hemifrån).
Ansvarsområden är bland annat:
Kundansvar:
• Huvudansvar för nya och befintliga kunder
- Hembesök och uppföljning
- Ha hand om biståndsbeslut och schablonräkning
- Föra in insatstider och information samt uppdatera i verksamhetens schemasystem
- Upprätta genomförandeplaner tillsammans med kund/kontaktperson och lägga in i Stockholms stads datasystem
- Säkerställa och ordna att nycklar, fullmakter och egna medel finns
- Upprätta och uppdatera kundakter
- Se över biståndsbeslut
• Ha kontakt med externa företag t.ex. vårdcentraler och arbetsterapeuter gällande kunder
• Ha nära kontakt med biståndshandläggare gällande kunders biståndsbeslut och rapportera förändrade insatser
• Skriva omvårdnadsrapporter vid behov
• Rapportera in händelser och avvikelser i Stockholms stads datasystem
• Hålla i sipmöten med kunder, anhöriga och handläggare
• Utreda och följa upp klagomål och synpunkter gällande kund
Personalansvar:
• Delat bemanningsansvar
• Handleda personal gentemot kund ute på fält, telefon samt via personliga samtal i det dagliga arbetet
• Utreda och följa upp klagomål och synpunkter gällande personal
• Ansvara för introduktion och uppföljning av nya medarbetare
• Hålla i helg och kvällsmöten med personal
Övrigt:
• Vara behjälplig via telefon och mail för personal, kunder, anhöriga och externa verksamheter
• Gå på nätverksträffar med externa verksamheter och äldreförvaltningen
• Utföra egenkontroller och riskanalyser enligt verksamhetens rutiner
• Ha ett delat ansvar för arbetsmiljöarbetet
Observera att tjänsten kan komma att tillsättas under hela annonsens publicering då intervjuer sker löpande.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.