OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Beskrivning
Gubbängsskolan är en F-9-skola med 730 elever som ligger i Gubbängen, Farsta stadsdel.
Vår vision är ”En skola där alla vill utvecklas och får lust att lära sig mer” och skolans ledord är ”Vi hälsar på varandra”, ”Vi visar respekt och hänsyn” och ”Vi gör vårt bästa.
Hösten 2019 vann vi Stockholm stads kvalitetsutmärkelse, något vi är mycket stolta och glada över!
Vi vill samla de bästa kompetenserna och söker nu dig som vill verka i en dynamisk och kreativ miljö.
På Gubbängsskolan kommer du att träffa engagerade och målinriktade kollegor. Du har ett målfokuserat synsätt. Du har en mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift, i personliga möten samt i grupp och har mycket hög digital kompetens. Tillsammans med dina medarbetare skapar du en arbetsmiljö som kännetecknas av tydlighet, dialog, delaktighet, öppenhet och respekt samt höga förväntningar på varandra och våra elever. Du är mycket strukturerad, du är stresstålig, flexibel samt har en mycket god förmåga att skapa relationer. Du ska vara duktig på dokumentation. Du behöver kunna och vilja samarbeta med andra samt vara driven och kunna arbeta självständigt.
Du är med i elevhälsoteamet som består av skolsköterska, kurator, studie-och-yrkesvägledare, skolpsykolog, speciallärare/pedagog och skolledning.
Arbetsuppgifter
Skolkuratorn bidrar som skolans socialarbetare med psykosocial och social kompetens inom elevhälsans arbete på olika nivåer. Handledning och konsultation inom det psykosociala området innebär ett indirekt stöd i verksamheten både till enskilda och till grupper. Arbetet på en övergripande nivå omfattar ett strukturellt arbete i syfte att stärka skolan som miljö för lärande, hälsa och utveckling. I uppdraget ingår
- Socialt utrednings/kartläggnings- och behandlingsarbete.
- Samtal med elever enskilt och i grupp, klassarbete. Dokumentation av arbetet med enskilda elever.
- Föräldrasamtal och nätverksmöten.
- Handledning och konsultation av skolpersonal.
- Leder arbetet vid upprättande och implementering av handlingsplaner i värdegrundsarbete och mot mobbning och andra kränkande handlingar.
- Arbeta med krishantering och konfliktlösning.
- Aktivt delta i skolans elevhälsoteam och i samverkan med övriga arbeta med att utveckla skolans arbetsmiljö för eleverna. Du ingår i trygghetsgruppen som leder det strategiskt trygghetsarbete och ansvarar för kartläggningarna. Du administrerar skolans kränkningsanmälningar, är samordnare för skolans antikränkningsgrupp (AKTA) och ansvarar för att leda gruppens arbete.
- Samverka med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, habilitering, fritid och polis. Du ansvarar för att skriva skolans orosanmälningar och samordnar kontakt med andra myndigheter.
-Samplanera och genomföra tre heldagar med samarbetsövningar och värdegrundsarbete för årskurs 7 gemensamt med externa samarbetspartners samt samplanera och genomföra två halvdagar med samarbetsövningar och värdegrundsarbete för årkurs 4 gemensamt med externa samarbetspartners.
-Vara delaktig i Stopp! Min kropp! på lågstadiet F- åk 3 och genomföra olika samarbetsövningar med årskurs 3. Utbilda i vett och etikett på nätet i årskurs 7 och planera och boka in hälsodag för åk 8. Du planera, utbilda och handleda skolans kamratstödjare som verkar för ökat trygghet och trivsel i skolan.
- Du har erfarenhet i öka- närvaro-metoder och ansvarar för att följa upp elevnärvaro, analysera resultat och utreda frånvaro enligt nya lagstiftning. Du deltar aktivt deltar i skolnärvaro arbetet i samverkan med berörda elever, vårdnadshavare och övrig skolpersonal.
Kvalifikationer
Socionomutbildning 140 p
Skolkuratorsarbetet kräver en förmåga att hantera flera perspektiv i både det direkta elevarbetet och det indirekta förebyggande arbetet. Detta förutsätter ett brett register av arbetsmetoder och djupa kunskaper om barn och ungdomar och deras utveckling och deras situation i samhället. Det betyder djupa kunskaper i beteende- och samhällsvetenskap, sociallagstiftning och socialt behandlingsarbete. Kunskap inom den lagstiftning som styr skolverksamhet och sekretesslag är också viktigt. Vidare förutsätts en bred och fortlöpande uppdaterad omvärldskunskap.
Skolkuratorn måste självständigt ta ansvar för det egna professionella arbetet. På skolan finns ingen arbetsledning inom yrkesområdet. Det innebär att kurator, på bas av en dialog med rektor där arbetsområden prioriteras, själv leder och organiserar sitt arbete. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också krav på gott omdöme. Det ställer också krav på att skolkurator tar ansvar för att bibehålla och fördjupa sin yrkeskompetens och sitt omvärldskunnande.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Villkor
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Anställningsform 6 månaders provanställning med möjlighet till tillsvidareanställning.
Tillträde 2 november 2020 eller enligt överenskommelse
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression