OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Hagsätraskolan är en F-9 skola med ca 800 elever och vi är en skola som växer.
Vi har de tre senaste åren utökat elevantalet med cirka 75 elever och tre fulla klasser i årskurs 7-9. Tillsammans med våra engagerade arbetslag arbetar vi för att utveckla verksamheten. Vi lägger ett stort fokus på att arbeta språkutvecklande eftersom det gynnar alla våra elevers kunskapsutveckling. Vi har ett inkluderande förhållningssätt och tar tillsammans ansvar för att utveckla alla våra elevers förmågor och kompetenser.
Vi tror på ett elevnära ledarskap där förmågan att bygga förtroendefulla relationer är grunden för den utveckling vi vill se i organisationen. Vi vet att förtroendet mellan skolledare och medarbetare gör stor skillnad både för hur vi arbetar tillsammans och för elevernas utveckling kunskapsmässigt och socialt.
De tre ledorden vi står för när det gäller ledningsfunktionen är samverkan, kommunikation och dialog. Vi vill skapa en skola som är tillgänglig för alla, vill du vara med oss på den resan? Nu söker vi dig som vill axla ansvaret som biträdande rektor för eleverna i årskurs 7-9.
Läs mer om Hagsätraskolan: https://hagsatraskolan.stockholm.se/om-hagsatraskolan
Ditt uppdrag som biträdande rektor
Det viktigaste först, du ansvarar för att eleverna får den undervisning de har rätt till och att alla som verkar i årskurs 7-9 får en lugn och utvecklande plats att vara på. Om det behövs kan du stänga in dig på kontoret och beta av administration men det är ute i skolans miljöer du trivs som allra bäst, i mötet med eleverna, lärarna och övriga medarbetare.
Formellt så har du både arbetsmiljö och personalansvar för cirka 25 medarbetare och tillsammans med arbetslagledaren och arbetslagen för 7-9 hanterar ni den dagliga verksamheten. Du har ett nära samarbete med lärare, EHT och vårdnadshavare. Du genomför medarbetarsamtal och arbetar för ett mer inkluderande arbetssätt på skolan där målet hela tiden är att undervisningen ska bli tillgänglig för alla.
Du genomför regelbundna verksamhetsbesök och har löpande dialog med medarbetarna kring undervisning. Du är delaktig i att bygga upp ledningens framtida uppdrag och funktion och arbetar tätt tillsammans med de andra i ledningsgruppen.
Erfarenhet och kompetens som vi söker hos dig
För att bli aktuell för den här tjänsten behöver du ha:
- Flerårig och aktuell erfarenhet som biträdande rektor och eller som rektor.
- Lärarexamen.
- Genomgått det statliga rektorsprogrammet.
- Arbetat som lärare på högstadiet och eller gymnasiet.
Meriterande för tjänsten är om du har god digital kompetens och erfarenhet av att arbeta i administrativa IT-system.
Som person har du stor förmåga att skapa goda relationer med elever, personal och vårdnadshavare. Du är lugn, trygg och har ett coachande förhållningssätt med starkt fokus på att få till ett gott samarbete. Eftersom ditt arbete är operativt är du van att organisera, prioritera och driva dina processer vidare på ett effektivt sätt. Du vågar utmana samtidigt som du är uppmärksam och lyssnar in dina medarbetares synpunkter. Du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och handlar i enlighet med fattade beslut. Genom ditt tydliga ledarskap skapar du goda förutsättningar för alla medarbetares utveckling, lärande och arbetsglädje.
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du både ha intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och tillsammans hitta lösningar på de hinder som uppstår på vägen
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten. Välkommen med din ansökan.
Övrigt
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.