OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill anta utmaningen i att ta vårt Hållbarhetsarbete till en ny nivå. I vår satsning mot vår vision 2026 ökar vi fokuset ytterligare på hållbarhetsfrågorna och miljöarbetet i linje med Würth koncernen i stort. Du får det övergripande ansvaret och rapporterar direkt till vår VD.
Vad innebär jobbet
Som Hållbarhetsansvarig har du ansvaret för att implementera och utveckla en strategi för Würth Svenska AB gällande hållbarhetsarbete. Det är du som har kunskapen i denna roll och vi vill att du ska vara den som talar om för oss hur och vad vi behöver göra.
Det finns en hel del rapportering både nu och framåt – både lokalt och till koncernen – men vi vill framför allt att du gillar att vara en central resurs i detta område där vi behöver utvecklas snabbare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Du ansvarar för företagets övergripande hållbarhetsstrategi med mål och aktiviteter. En strategi som är anpassad till företagets mål och värderingar. Du samverkar med intressenter, anställda, kunder och samhället för att förstå deras förväntningar och synpunkter på hållbarhetsfrågor och anpassa strategin därefter.
• Du har det yttersta ansvaret för samordning, underhåll och utveckling av våra olika certifieringar där du till din hjälp har Kvalitetsansvariga som ansvarar för ISO 9001.
• Du skapar medvetenhet och engagemang genom att informera och utbilda anställda och andra intressenter om hållbarhetsmål och initiativ.
• Du är behjälplig i upphandlingar med fokus på hållbarhetskrav från kunder
• Planerar och genomför projekt eller åtgärder för att minska företagets miljöpåverkan, såsom energieffektivisering, avfallshantering mm.
• Du ansvarar för bolagets hållbarhetsrapport och rapportering mot koncernen
• Du deltar aktivt i att identifiera och hantera hållbarhetsrelaterade risker och möjligheter som kan påverka företagets verksamhet.
• Du arbetar med Compliance mot koncernen
Vem är du
Du har några års erfarenhet av hållbarhetsarbete i en liknande roll och har erfarenhet av att driva en strategi eller förändringsarbete.
Personliga egenskaper
• Eftersom din roll är central i organisationen behöver du vara bra på att bygga relationer på olika nivåer.
• Du jobbar strukturerat
• Du ser möjligheter och drivs av utmaningar, utveckling och förändring.
• Du är lyhörd och har en förmåga att få med dig människor.
• Din kommunikativa förmåga är god och du rör dig lätt mellan olika organisatoriska nivåer.
Din kompetens
• Du har relevant universitet- eller högskoleutbildning
• Förmåga att kommunicera teori och praktik på ett begripligt sätt.
• Kunna arbeta strukturerat och självständigt, men samtidigt framstå som en god lagspelare.
• Ekonomisk förståelse och goda PC-färdigheter.
• Din administrativa förmåga är god och du arbetar självständigt.
• Förståelse och erfarenhet av processarbete, LEAN och förändringsarbete
• Goda kunskaper engelska och svenska
• Vi efterfrågar en god datavana.
Meriterande:
• Projektledning
• Erfarenhet av B2B försäljning
• Tyska
Vilka är vi
Würth är en kombination av ett logistikföretag, ett serviceföretag och ett säljbolag. Vårt mål är att hjälpa våra kunder att effektivisera sin hantering av förbrukningsmaterial genom lösningar som sparar tid och skapar ordning och reda.
Vårt huvudkontor och lager finns i Örebro, där finns också de administrativa och lagerrelaterade tjänsterna. Vi har Sveriges största säljkår, butiker över hela landet, innesäljare, e-handel i framkant och en kompetent kundsupport. Würth är världens ledande leverantör av förbrukningsmaterial till företag inom fordon, industri, bygg och hantverk. Koncernen finns i 84 länder och har nära 100 000 anställda. Vår värdegrund som bygger på inspiration, mod och passion visar vad vi står för och vad vi vill åstadkomma.
Vi erbjuder
Här erbjuder vi dig en roll med ett väldigt tydligt ansvar där du har en väldigt central roll i vår förändringsresa. Du befinner dig nära till beslut på högsta nivå. Våra förmåner är bland annat en konkurrensmässig lön, personlig utveckling, möjlighet till distansarbete, en bra arbetsmiljö, lunchförmån, friskvårdsbidrag och personalrabatter.
Vi är ett av världens största familjeägda företag där vår familjära atmosfär och framåtanda är tydlig. Vi investerar i våra medarbetare och är övertygade om att medarbetarna är skillnaden som gör skillnad där vi tar vara på goda idéer och värdesätter ditt unika perspektiv.
Tjänstgöringsgrad: Heltid
Placeringsort: Örebro
Om din ansökan
Rekryteringsarbetet pågår löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan. Din ansökan bör bestå av bifogat CV och ett personligt brev där du beskriver varför du är intresserad av tjänsten och vad du kan bidra med. Sista ansökningsdag är 22 oktober 2023.
Kontaktperson är VD Åsa Sterling, 070-374 5755.
• Första steget i rekryteringsprocessen är kontinuerlig granskning av ansökningar av rekryterande chef och HR partner, som resulterar i ett första urval av kandidater.
• De kandidater som går vidare i första urvalet kommer att bli inbjudna till att genomföra tester.
• Om du därefter går vidare i processen kontaktar vi dig via telefon eller email för en första intervju som kan ske digitalt eller fysiskt. Håll därför koll på din mailbox, både inkorg och skräppost vid inskickad ansökan.
• I de flesta av våra rekryteringsprocesser ingår en samresa med en kollega eller en träff med en kollega som du kommer samarbeta med. Vi tar även referenser från tidigare arbetsgivare.
På Würth strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar varmt sökande med olika bakgrund.