OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsförsäkringar AB
Hållbarhet har varit en naturlig del av Länsförsäkringar Jönköpings verksamhet sedan starten 1839 där vår vision är att skapa trygghet och möjligheter i länet. Vi arbetar för att bidra till en hållbar samhällsutveckling och ta ansvar för vår verksamhets påverkan på människa och miljö. För att ta vårt hållbarhetsarbete till nästa nivå söker vi nu en hållbarhetsansvarig som har en övergripande och samordnande roll för bolagets hållbarhet- och miljöarbete. Ditt uppdrag blir att både arbeta på taktisk nivå med att planera och målstyra hållbarhetsarbetet, och operativt driva egna projekt och utvecklingsområden. Ett annat viktigt uppdrag är att stötta våra chefer i deras uppdrag att införliva hållbarhet i hela verksamheten.
Exempel på arbetsuppgifter:
* Öka medvetenheten och kunskapen kring hållbarhetsfrågor i bolaget och ansvara för att driva utveckling inom området
* Ansvara för att initiera aktiviteter utifrån bolagets hållbarhetsstrategi
* Ansvar för att utveckla externa samarbeten som skapar nytta för både samhälle och affär
* Ansvara för det systematiska miljöarbetet
* Ansvara för hållbarhetsrapporering och att utveckla den för att möta de nya rapporteringskraven (TCFD och CSRD)
* Hålla ihop införandet av nya regelverk på hållbarhetssidan
* Samverkan med andra Länsförsäkringsbolag och relevanta samhällsaktörer
Vem är du?
Du har förmåga att självständigt planera, genomdriva och följa upp hållbarhetsarbetet i bolaget. Du behöver ha god analytisk skicklighet samt förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer med interna och externa parter. För att bli framgångsrik i rollen behöver du vara kommunikativ och kunna skapa entusiasm kring hållbarhetsfrågorna i hela bolaget. Du har givetvis ett stort eget intresse för hållbarhetsfrågor och ett samhällsengagemang. Vi söker dig som har erfarenhet av hållbarhetsarbete och det är en fördel om du är utbildad inom samhällsvetenskap, ekonomi och/eller hållbarhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av rapportering enligt GRI och TCFD, arbetat med ledningssystem, globala målen, global compact eller motsvarande. Vi förväntar oss att du är affärsmässig och har en god förståelse och intresse för bolagets affär.
Vad erbjuder vi dig?
Vi gör mer än att bara erbjuda tjänster inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Hos oss finns det en meningsfullhet i att vara en del av något större. Vi skapar trygghet i våra kunders vardag, vi är engagerade i lokalsamhället, vi prioriterar hållbarhetsarbetet högt och vår ömsesidiga ägandeform gör att vår ledstjärna i vardagen alltid är det som är bäst för kunden. Hos oss får du också plats att växa och bidra med ditt engagemang i ett lokalt styrt bolag med stor gemenskap.
Om oss
Länsförsäkringar Jönköping grundades 1839 och är ett av 23 självständiga bolag i länsförsäkringsgruppen. Vi ägs av våra kunder och erbjuder en helhetslösning för privatpersoner, företagare och lantbrukare med alltifrån försäkringsskydd till bankärenden, bolån, fastighetsförmedling och pension. Att vara lokala och närvarande i samhället är viktigt för oss och du hittar våra fullservicekontor i Jönköping, Vetlanda, Tranås, Värnamo och Nässjö.
Mer information
Vi arbetar med löpande urval och välkomnar din ansökan så snart som möjligt, dock senast 5 december. I din ansökan vill vi att du bifogar CV samt en beskrivning varför du söker tjänsten och på vilket sätt du skulle kunna bidra till den. Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Du kommer att vara placerad på Länsförsäkringars kontor i Jönköping.
För frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Ida Severin på 013-19 92 97 eller ida.severin@lfj.se. Facklig kontaktperson är Mikael Meyner, tfn 036-199219.
Sista ansökningsdag: 2021-12-05