OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetar du idag med hållbarhetsfrågor? Vill du bidra till att utveckla hållbarhetsfrågor i offentlig upphandling och bidra till en hållbar offentlig sektor? Är du lösningsorienterad och drivs av utmaningen att omsätta mål i praktisk tillämpning? Vill du vara med och påverka samhällets utveckling, göra skillnad samt utvecklas i din roll. Då kan vi erbjuda en spännande tjänst som hållbarhetsansvarig hos oss på Statens inköpscentral.
Placering på vårt kontor i Gamla stan, Stockholm, men med möjlighet till distansarbete upp till 49 procent.
Ett av myndigheten Kammarkollegiets regeringsuppdrag är att ansvara för den statliga inköpssamordningen. Inom Kammarkollegiet är det avdelningen Statens inköpscentral som ansvarar för genomförandet dvs. upphandling och förvaltning av samordnade ramavtal som är avsedda för andra statliga myndigheter och även för kommuner och regioner inom området IT och telekom. Vi upphandlar och förvaltar idag ca 2400 ramavtal, inom ett 44-tal avtalsområden med 830 leverantörer, som årligen omsätter ca 14 miljarder SEK.
Statens inköpscentral består av fyra enheter och en mindre stab. Du kommer att tillhöra enheten för ramavtalsförvaltning och arbeta både med enhetens kunniga medarbetare men till lika stor del med dina kollegor på avdelningens övriga enheter.
Arbetsbeskrivning
Hållbarhet omfattar på Statens inköpscentral miljö, klimat samt sociala och arbetsrättsliga krav.
Du kommer som hållbarhetsansvarig att ha ett sammanhållet ansvar inom Statens inköpscentral för följande frågor:
• Att vidareutveckla avdelningens hållbarhetsarbete
• Att ansvara för och koordinera arbetet på avdelningen inom hållbarhetsområdet
• Att delta i arbetet med avdelningens förstudie- och upphandlingsprojekt
• Att identifiera och prioritera aktiviteter för kravställning och information kopplat till olika ramavtalsområden
• Att bistå med kravställning i ramavtalsupphandlingar och säkerställa att kraven är relevanta och uppföljningsbara samt bistå med validering av kravuppfyllnad i upphandlingsprojekt samt under uppföljning och kontroller i förvaltningsfasen
• Att hjälpa till med att besvara frågor om hur man kan ställa bra krav för att säkerställa miljö- och hållbarhetsaspekter vid avrop
• Att svara på remisser kopplat till hållbarhetsområdet
• Att vara Statens inköpscentrals kontakt till expertmyndigheter (Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen, Energimyndigheten, Upphandlingsmyndigheten m.fl.) och delta i nätverk inom hållbarhetsområdet
• Att vara avdelningens ansikte utåt i hållbarhetsfrågor
• Att ansvara för Kammarkollegiets uppgifter kopplat till den statliga inköpssamordningen inom ramen för arbetet med Miljöledning i staten
Är du vår framtida kollega?
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom teknik, naturvetenskap, ekonomi, juridik eller annat relevant område
• Minst tre års erfarenhet av att arbeta med hållbarhetsfrågor och god kunskap om:
• Agenda 2030
• Sveriges miljökvalitetsmål
• Miljöledningssystem
• Offentlig upphandling (gärna kravställande funktion)
• ILO:s kärnkonventioner
• Uppföljning/revision av leverantörer/leverantörskedjor
Meriterande
• Minst fem års erfarenhet av att arbeta med hållbarhetsfrågor och med god kunskap om ovan listade områden
• Erfarenhet av kravställning gällande hållbarhet i samordnade ramavtalsupphandlingar
• Erfarenhet som upphandlare/kravställare
• Erfarenhet av det årliga arbetet med återrapportering för Miljöledning i staten
• Erfarenhet av arbete med Reach (förordningen) och säkerhetsdatablad
Personliga egenskaper
Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som hållbarhetsansvarig på Statens inköpscentral har du ett stort intresse för utvecklingsfrågor och har förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Du har mycket god samarbetsförmåga och känner dig bekväm med att tala inför grupper – i mindre och större sammanhang – samt att på uppdrag av avdelningens ledning hantera extern kommunikation rörande ditt sakområde. Du har fötterna på jorden, gott omdöme och en lyhördhet/förståelse för att vi i våra upphandlingar har att omhänderta ett stort antal perspektiv och vill bidra konstruktivt med din del i det. Du ser möjligheterna i att genom upphandling bidra till mer hållbara varor och tjänster från våra leverantörer och hjälpa avropande myndigheter att göra hållbara val.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Mer information
Tillträde snarast. Anställningen är tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV och personligt brev, senast den 23 maj 2022.
Kontaktpersoner
Om du har några frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, är du välkommen att kontakta
Zofia Sola, chef för enheten för ramavtalsförvaltning, telefon 08-700 07 48
Fackliga ombud:
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08 – 700 06 40.
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Läs mer på www.kammarkollegiet.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26