OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rollen som Hållbarhetschef på Swecon är en affärsnära position i en stor verksamhet där du får arbeta brett med flera olika områden inom hållbarhet och ledningsarbete. För dig som drivs av att förstå och se samband i komplexa sammanhang och arbeta med många kontaktytor är det här rätt roll. Hos oss får du ett spännande, utvecklande och fartfyllt arbete som ger utrymme för initiativtagande och eget ansvar.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som hållbarhetschef för Swecon driver och implementerar du (i samarbete med den lokala verksamheten) Swecons hållbarhetsstrategi, sätter prioriteringar och följer upp våra mål för att driva hållbar utveckling framåt inom Swecon. Målsättningen är att införa Scienced based target under 2024. Rollen innehåller såväl strategiska moment som taktiska uppgifter. I rollen ingår utöver detta även andra pågående projektuppdrag inom Swecon, vilka beslutas i samråd med närmaste chef.
Rollen medför stora kontaktytor internt med både chefer och andra nyckelpersoner inom våra alla verksamheter och du besöker då och då Swecon anläggningar för dialog och för att skapa större förståelse för vårt hållbarhetsarbete. Vidare arbetar du löpande med att utifrån ett helhetsperspektiv identifiera förbättringsområden och fungerar som ett stöd till ledningen.
Du kommer att arbeta nära organisationen med hållbarhetsplanering och -rapportering såväl som analys, uppföljning av verksamheten samt kommunicera aktiviteterna inom hållbarhetsområdet.
Hållbarhetschefen tillhör affärsutvecklingsteamet på Swecon Group. Tjänsten är placerad i Stockholm eller Eskilstuna och du rapporterar till CFO för Swecon Gruppen.
Det här behöver du för att lyckas och trivas
Du har:
- En akademisk examen med inriktning mot hållbarhet, ingenjör eller ekonomi
- Förståelse att driva ett hållbarhetsarbete i en verksamhet kopplat till affärerna, antingen från en liknande roll eller erfarenhet.
- Förståelse för, och erfarenhet av, SBT, LCA-analyser och GHG-protocol standards
- Gärna ett intresse för, och erfarenhet av, kommunikation gentemot Swecons intressenter.
Du är:
- Relationsskapande som med lätthet och lyhördhet etablerar och utvecklar goda arbetsrelationer med andra.
- Driven med hög integritet och fokus på att skapa kvalitet.
- Analytisk med en god problemlösningsförmåga och förmågan att förstå komplexa samband.
- Nytänkande och kommer med idéer och ger förslag på nya tillvägagångssätt utanför de redan etablerade.
- Självständig och förblir samlad och fokuserad på uppgiften trots eventuella hinder eller motgångar.
Vad vi erbjuder dig
Tjänsten är ett vikariat från maj 2024 till och med augusti 2025.
Låter det intressant?
Vi hoppas det! Ansök redan idag, men senast den 30 april.
För ytterligare information
Kontakta Tomas Börjesson, CFO Swecon group, telefonnummer 070-328 97 93
Swecon Gruppen ägs av Lantmännen och är återförsäljare för Volvo Construction Equipment i Sverige, Estland, Lettland och Litauen samt delar av Tyskland. Med ca 1 300 anställda och 96 serviceplatser i fem länder kan Swecon erbjuda ett komplett sortiment av anläggningsmaskiner, utrustning, reservdelar, service och support.