Hållbarhetskoordinator

Arbetsbeskrivning

Länsförsäkringar Skaraborg

På Länsförsäkringar Skaraborg menar vi att hela verksamheten behöver bedrivas på ett hållbart sätt snarare än delegeras till en enskild person. Ansvaret utgår från företagsledningen och följer sedan linjeorganisationen. Men det behövs en spindel i nätet och det är du som har den nyckelrollen.

Om jobbet
Som hållbarhetskoordinator kommer du att vara drivande i företagets interna och externa hållbarhetsarbete. Fokus ligger på att samordna det strategiska samt operativa hållbarhetsarbetet och arbeta proaktivt med att identifiera de möjligheter där en hållbar utveckling är som störst i bolaget. Du har också ett särskilt ansvar för bolagets sociala hållbarhetsarbete och för hållbarhetsrapporteringen. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
•    Koordinera och utveckla bolagets hållbarhetsarbete 
•    Arbeta nära hela organisationen och stötta företagsledning samt avdelningschefer i hållbarhetsarbetet. Stötta, driva på och följa upp de aktiviteter som respektive ledningsgrupp prioriterar och sammanställa dessa på bolagsnivå 
•    Operativt arbeta med att driva, vidareutveckla samt förvalta det sociala hållbarhetsarbetet tillsammans med partners
•    Samordna hållbarhetsrådet 
•    Utbilda personal inom hållbarhetsfrågor
•    Ansvara för utförandet av hållbarhetsredovisning inklusive att stötta ekonomiavdelningen med den finansiella hållbarhetsrapporteringen
•    Omvärldsbevaka hållbarhetsområdet, inklusive lagar och regler
•    Bidra till intern-och extern hållbarhetskommunikation

Tjänsten är placerad i Skövde och ingår i gruppen Marknadskommunikation & Hållbarhet med Elin Antonius som chef. Förutom med kollegorna i det teamet arbetar du nära ekonomi- och riskfunktionerna.

Vem är du?
Tjänsten passar dig som har erfarenhet av samt ett genuint intresse för hållbarhetsfrågor och som vill bidra till utvecklingen av Länsförsäkringar Skaraborgs hållbarhetsarbete. Som en av de ledande rollerna i hållbarhetsrådet kommer du även att ha en nyckelroll i verksamheten, då en stor del av arbetet handlar om att få med sig hela organisationen. Detta innebär att du måsta ha initativförmåga och drivkraft. Då du själv lägger upp arbetet och ska hitta de bästa lösningarna behöver du även har god planeringsförmåga och vara bra på problemlösning. 

Om oss
Länsförsäkringar Skaraborg är ett kundägt bolag som erbjuder försäkring, bank och fastighetsförmedling i Skaraborg. För oss som arbetar i bolaget blir uppdraget tydligt eftersom kundnytta och ägarnytta är samma sak.
För oss är det viktigt med nöjda kunder som valt att skydda, spara och låna på hemmaplan. Det skapar värde som på olika sätt kommer våra ägare, det vill säga våra kunder, till godo.

Mer information
Rekrytarande chef Elina Antonius, telnr 0708-717097
Personalrepresentant Oskar Larsson, telnr 0708-717066

Sista ansökningsdag: 2022-09-02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsförsäkringar Skaraborg
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 augusti 2022
  • Ansök senast: 2 september 2022

Besöksadress

RÅDHUSG 8
SKÖVDE

Postadress

BOX 600
SKÖVDE, 54129

Liknande jobb


Miljösamordnare till Region Östergötland

Miljösamordnare till Region Östergötland

3 december 2024

HSE Coordinator - Lund

HSE Coordinator - Lund

26 november 2024

Hållbarhetsansvarig

21 november 2024