OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen för verksamhetsstöd (VS) är Försäkringskassans försäkrings-, organisations- och utvecklingsstöd. VS stödjer verksamheten för att tillsammans nå Försäkringskassans mål. VS levererar tjänster och stöd inom bl.a. HR, kontorsservice, lokalförsörjning, upphandling, ekonomiadministration, skanning, arkiv, processer, produktionsstyrning, generellt handläggningsstöd, hållbarhet, behörigheter och säkerhet. VS levererar vissa tjänster även till andra myndigheter. Avdelningen har ca 670 medarbetare på 59 orter över hela landet. Hållbarhetsfunktionen är organisatoriskt placerad under verksamhetsområdet Kontorsservice och upphandling vid avdelningen för Verksamhetsstöd.
Försäkringskassan var en av de myndigheter som 2016 rapporterade verksamhetens bidrag till de globala utvecklingsmålen i Agenda 2030. Det pågår för närvarande ett arbete med att integrera Agenda 2030 i myndighetens hållbarhetsarbete genom att utveckla arbetssätt, processer m m för hur myndighetens fortsatta bidrag regelbundet kan analyseras, rapporteras och kommuniceras. Samordning av detta arbete ligger på hållbarhetsfunktionen. Hållbarhetsfunktionen har både en styrande och stödjande roll i hållbarhetsarbetet. Hållbarhetsfunktionen ansvarar även för förvaltning och utveckling av myndighetens miljöledningssystem som är uppbyggt enligt kraven i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter och miljöledningsstandarden ISO 14001.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som hållbarhetssamordnare kommer du vara med och vidareutveckla Försäkringskassans hållbarhetsarbete. Du kommer att arbeta i ett team med ytterligare två hållbarhetssamordnare. Rapportering sker till verksamhetsområdeschefen, men hållbarhetssamordnarna har en övergripande roll som innefattar hela Försäkringskassan. Arbetet som hållbarhetssamordnare sker därför i nära samverkan med andra enheter inom Försäkringskassan.
I ditt arbete kommer du bland annat att:
• identifiera viktiga områden för myndigheten att arbeta vidare med inom ramen för hållbarhetsarbetet/Agenda 2030
• bidra till framtagandet av mål och aktiviteter i hållbarhetsarbetet, tillsammans med övriga verksamheten
• utveckla arbetssätt och processer för samordning, styrning, uppföljning och rapportering av hållbarhetsarbetet för hela myndigheten
• delta i projekt och/eller andra interna och externa forum inom hållbarhetsområdet,
• kommunicera och förankra hållbarhetsarbetet inom Försäkringskassan och ta fram relevant information till verksamheten och andra intressenter
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har examen från högskola inom området eller universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har flera års erfarenhet av att driva och utveckla hållbarhetsfrågor, gärna med fokus på den sociala dimensionen i hållbarhetsarbetet
• är initiativtagande, strukturerad och drivande
• är resultatorienterad, analytisk och kvalitetsmedveten
• har erfarenhet av att strukturera, tydliggöra, följa upp och kommunicera hållbarhetsarbetet samt ta fram beslutsunderlag kopplat till detta arbete
• har erfarenhet av arbete med hållbarhetsredovisning
• är positiv, prestigelös och har en god förmåga att samarbeta och skapa goda relationer
• har erfarenhet av utveckling och förvaltning av miljöledningssystem enligt ISO 14001
• har goda kunskaper i MS Office
• har god kommunikationsförmåga, såväl muntligt som skriftligt i svenska och engelska
Det är meriterande om du:
• har arbetat med hållbarhetsarbete i en offentlig organisation alternativt stor organisation som finns på flera orter
• har arbetat med hållbarhetsredovisning enligt GRI
• har arbetat med väsentlighetsanalys och intressentdialog i hållbarhetsarbetet
• har kunskap av Agenda 2030 och har arbetat med integrering av den i verksamheten
• har projektledarerfarenhet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning, heltid, med placering på Försäkringskassan vid Telefonplan i Stockholm, där vi arbetar med aktivitetsbaserat arbetssätt. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde sker snarast eller i överenskommelse.
Kontakt
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Rolf Hellman, 010-116 96 03. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Rebecca Svanedal, 010-111 37 53. För kontakt med fackliga representanter: Fackförbundet ST: Charlotta Lamin, 010-116 14 24 eller SACO-S: Eva Bernegard, 010-116 66 37, SEKO: Irre del Barba, 010-115 30 87.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 24 november 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.