Hållbarhetssamordnare med fokus på miljöledning

Arbetsbeskrivning

Avdelningen för verksamhetsstöd (VS) är Försäkringskassans försäkrings-, organisations- och utvecklingsstöd. VS stödjer alla delar av myndigheten för att Försäkringskassan ska klara sitt uppdrag och nå målen.

Verksamhetsstöd bidrar med tjänster och stöd inom bl.a. kontorsservice, lokalförsörjning, hållbarhet, upphandling, ekonomiadministration, skanning, arkiv, behörigheter, säkerhet, generellt handläggningsstöd och produktionsstyrning. VS levererar även vissa tjänster till andra myndigheter.

Avdelningen har ca 560 medarbetare på 59 orter över hela landet med en budget på drygt en miljard kronor. Hållbarhetsfunktionen är organisatoriskt placerad på enheten Internstöd och hållbarhet vid Avdelningen för verksamhetsstöd.

Hållbarhetsfunktionens uppdrag är att samordna, styra och följa upp hållbarhetsarbetet och att förvalta och utveckla myndighetens miljöledningssystem. Miljöledningssystemet motsvarar kraven i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter och miljöledningsstandarden ISO 14001. Miljöledningsarbetet rapporteras varje år externt till Naturvårdsverket och Socialdepartementet.

Arbetsuppgifter och ansvar

Som hållbarhetssamordnare kommer du vara med och vidareutveckla Försäkringskassans hållbarhetsarbete, med fokus på miljöledningsarbetet. Du kommer att arbeta i ett team med ytterligare två hållbarhetssamordnare. Rapportering sker till enhetschefen, men hållbarhetssamordnarnas roll är övergripande och innefattar hela Försäkringskassan. Arbetet som hållbarhetssamordnare sker därför i nära samverkan med andra enheter inom Försäkringskassan och med de miljöombud och hållbarhetskontakter som finns i verksamheten. I arbetet ingår även att nätverka externt inom ditt ansvarsområde.

I ditt arbete kommer du bland annat att:


• ansvara för att vidareutveckla miljöledningssystemet och verka för en integrering i befintliga processer
• identifiera och utveckla förbättringsområden i myndighetens miljöledningsarbete
• bidra till framtagandet av mål och aktiviteter i miljöledningsarbetet, tillsammans med övriga verksamheten
• ansvara för planering och samordning av interna miljörevisioner
• ansvara för framtagning av beslutsunderlag och rapporter som rör miljöledningsarbetet
• delta i utvecklingen av arbetssätt och processer för samordning, styrning, uppföljning och rapportering av miljöledningsarbetet för hela myndigheten, som en del i hållbarhetsarbetet
• delta i projekt och/eller andra interna och externa forum inom miljöområdet
• kommunicera och förankra miljöledningsarbetet inom Försäkringskassan samt ta fram relevant information till verksamheten och andra intressenter

Vi söker dig som:


• har en för tjänsten relevant examen från högskola eller universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har erfarenhet av utveckling och förvaltning av miljöledningssystem enligt ISO 14001:2015, inklusive erfarenhet av arbete med interna miljörevisioner
• har flera års dokumenterad erfarenhet av att driva, utveckla, strukturera, tydliggöra, följa upp och kommunicera miljöledningsarbete
• har erfarenhet av att ta fram beslutsunderlag kopplat till miljöledningsarbetet
• har erfarenhet av att integrera miljöledningsarbetet i verksamheters hållbarhetsarbete och processer
• har erfarenhet av att arbeta med fastighetsrelaterade miljöfrågor
• har flera års projektledarerfarenhet
• är initiativtagande, resultatorienterad, analytisk och kvalitetsmedveten
• är bra på att inspirera och engagera andra i miljöarbetet
• är positiv, prestigelös och har en mycket god förmåga att samarbeta och skapa goda relationer, såväl internt som externt
• har god kommunikationsförmåga, såväl muntligt som skriftligt, på svenska och engelska
• har goda kunskaper i MS Office-programmen

Det är meriterande om du:


• har arbetat med miljöledningsarbete i en offentlig organisation, gärna på en myndighet, alternativt stor organisation som finns på flera orter
• har arbetat med nudging kopplat till miljöarbetet
• har kunskap om de globala målen i Agenda 2030 och har arbetat med integrering av dem i verksamheten
• har erfarenhet av att arbeta med hållbarhetsredovisning

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
En tillsvidaretjänst, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Placering på Försäkringskassan vid Telefonplan i Stockholm, där vi arbetar med aktivitetsbaserat arbetssätt. Vi kommer att genomföra intervjuer löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Kontaktpersoner
 
Chef: Kerstin Palm, 010-112 82 71 (för frågor om tjänsten), HR-specialist: Linda Johansson, 010-116 28 66 (för frågor om rekryteringsprocessen). För kontakt med fackliga representanter: Fackförbundet ST: Anne Hagberg, 010-116 12 93, SACO-S: Cecilia Silverson, 010-115 26 18 och för SEKO: Johanna Grundström, 010-115 30 44. 
 
Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 21 juni 2019.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 10 juni 2019

Liknande jobb


26 november 2024

HR Business Partner till lager/logistik, ICA DE Stockholm

HR Business Partner till lager/logistik, ICA DE Stockholm

26 november 2024

HR Coordinator

HR Coordinator

26 november 2024