Hållbarhetssamordnare till Rikshem

Hållbarhetssamordnare till Rikshem

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa förutsättningar för hållbar framgång hos ett av Sveriges största privata fastighetsbolag? Är du en person som har en naturlig fallenhet för kommunikation, är initiativ- och ansvarstagande och som brinner för att ta ett övergripande helhetsgrepp gällande frågor som rör Hållbarhetsredovisning och Hållbara Leverantörsled – då är du den vi söker!

Om Rikshem 

Rikshem bildades 2010 och är idag ett av Sveriges största privata fastighetsbolag. Med över 30 000 lägenheter och samhällsfastigheter på utvalda orter över hela Sverige arbetar Rikshem för att erbjuda bra boenden och trygga miljöer för sina kunder att leva och verka i. Rikshem tar nu nästa steg i utvecklingen med bland annat fokus på hållbarhet, digitalisering och kundmötet.



Nu erbjuder Rikshem dig möjligheten att vara med på en spännande resa och göra skillnad på riktigt hos ett fastighetsbolag som kombinerar affärsmässighet med samhällsengagemang! Rikshem söker nu dig som brinner för hållbarhetsfrågor till en nyinrättad tjänst som Hållbarhetssamordnare. Då detta är en ny tjänst kommer du att ha stor påverkansmöjlighet att utforma Rikshems Hållbarhetsredovisning och hållbarhetsrelaterade Inköpskrav.

Din roll som Hållbarhetssamordnare

I rollen som Hållbarhetssamordnare har du ansvar för två huvudsakliga områden; Hållbarhetsredovisning och Hållbara Leverantörsled. Du leder och samordnar delarna som hör till Hållbarhetsredovisningen i Rikshems Års- och Hållbarhetsredovisning. Du representerar hållbarhet i projektgruppen för redovisningen och är ansvarig för texterna relaterat till hållbarhet, vilket görs i enlighet med GRI, NFRD och kommande krav enligt CSRD. I ditt dagliga arbete har du många olika kontaktytor, såväl interna som externa. Du arbetar med att identifiera förbättringsbehov samt inför åtgärder inför kommande redovisning, vilket görs i samråd med andra funktioner samt externa revisorer som tredjepartsgranskar redovisningen. Vidare ansvarar du för att leda och samordna Rikshems arbete med hållbarhetsrelaterade inköpskrav på leverantörer av produkter såväl som tjänster. Du har ett tätt samarbete med Inköp och beställare och bistår med hållbarhetskompetens i Inköpsprocessen. Du arbetar för att Rikshem som beställare kravställer på det sätt så att lagar, standarder och beslut upprätthålls. Rollen innebär:

Leda och samordna delarna som hör till Hållbarhetsredovisningen
Representera hållbarhet i projektgruppen för redovisningen
Ansvara för de texter relaterat till hållbarhet
Identifiera förbättrings behov och införa åtgärder
Leda och samordna arbetet gällande Hållbara Leverantörsled
Bistår med expertiskunskap kring Hållbarhetsfrågor i Inköpsprocessen


Dina kvalifikationer

Akademisk utbildning inom för tjänsten relevant ämnesområde eller motsvarande arbetslivserfarenhet
Flerårig arbetslivserfarenhet inom Hållbarhetsfrågor
Specifik arbetslivserfarenhet med Hållbarhetsredovisning enligt GRI Standard och Hållbara Leverantörskedjor
Kunskap om taxonomin, TCFD, HRDD är meriterande
Erfarenhet från fastighets- och/eller byggbranschen är starkt meriterande


För att lyckas i rollen är du självständig, initiativ- och ansvarstagande och trivs i att agera som spindeln i nätet i organisationen. Du är kommunikativ i grunden med en naturlig fallenhet att uttrycka dig både skriftligt och muntligt. Du har en god förmåga att samarbeta, bygga och upprätthålla goda relationer. Slutligen har du ett affärsintresse och ett stort intresse och engagemang för hållbarhetsfrågor och ett samhällsengagemang.

Vad Rikshem erbjuder dig

Rikshem arbetar utefter värdeorden DNA – Drivande, Närvarande och Ansvarstagande. På Rikshem erbjuds du stora möjligheter till personlig utveckling för dig som har drivkraft och engagemang. Rikshem erbjuder en trygg arbetsgivare med fortsatta expansionsplaner och höga ambitioner.

Övrigt

Start: Omgående alt. enligt överenskommelse

Omfattning: Heltid, 100%

Plats: Stockholm

Lön: Enligt överenskommelse

Låter rollen som Hållbarhetssamordnare till Rikshem intressant? Urvalet sker löpande tveka därför inte att ansöka redan idag! I denna rekryteringsprocess kommer stor vikt att läggas vid personliga egenskaper. Vi på Needo ser fram emot att höra från dig!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Needo Recruitment Group AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 april 2022
  • Ansök senast: 6 maj 2022

Liknande jobb


20 december 2024

Miljöstrateg till Regional Utveckling

Miljöstrateg till Regional Utveckling

20 december 2024

Hållbarhetskoordinator

Hållbarhetskoordinator

19 december 2024

Hållbarhetsstrateg

Hållbarhetsstrateg

16 december 2024