OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brinner du för hållbarhetsfrågor? Vi söker nu en engagerad hållbarhetssamordnare till vår Upphandlingsenhet på Örebro kommun.
Vi erbjuder ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Du blir en del av vår arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Du erhåller kontinuerlig kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av processerna inom upphandling.
Om tjänsten
I uppdraget som hållbarhetssamordnare kommer du att både självständigt och i team ansvara för att utforma krav, utvärdera och följa upp de krav i upphandlingar och avtal för att säkerställa att krav på hållbarhetskriterier infrias. Upphandlingarna är av skiftande karaktär och omfattar många intressanta områden som exempelvis livsmedel, entreprenader, transporter, varor och tjänster.
Målet är att upphandlingar och inköp ska ske på ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbart sätt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utforma, utvärdera och följa upp hållbarhetskrav i upphandlingar av både varor, tjänster och entreprenader i samverkan med upphandlare
• ge råd och stöd i hållbarhetsfrågor gällande frågor för upphandlingar både internt och externt
• utbilda i hållbarhetsfrågor både internt och externt
• omvärldsbevaka inom hållbar upphandling
• medverka i strategiska projekt inom hållbar upphandling
• känna till och följa verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
Kompetenskrav
•
akademisk examen om minst 180 hp inom miljö- eller naturvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Som hållbarhetssamordnare ser vi att du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Det är viktigt att du arbetar bra med komplexa frågor. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av arbete med kravställande av hållbarhetsfrågor
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av att utbilda/informera i hållbarhetsfrågor
• goda kunskaper om LOU/LUF
Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat t.o.m. juni 2022
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Upphandlingsenheten upphandlar varor och tjänster till kommunens förvaltningar och Örebro läns kommuner. Vi ansvarar för att säkra konkurrensneutralitet och ser till att upphandlingar är rättssäkra, hållbara och med sociala krav.
Vi är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 februari.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67