Hållbarhetsspecialist inriktning hållbara inköp

Hållbarhetsspecialist inriktning hållbara inköp

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Hållbarhetsspecialist erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Avdelning Hållbarhet arbetar för att Svenska kraftnät bedriver och utvecklar verksamheten på ett systematiskt sätt inom ekologisk och social hållbarhet med våra specialistområden hållbarhet, kvalitét, miljö, arbetsmiljö och elsäkerhet. Avdelningen arbetar för att på ett inspirerande sätt stödja, styra, följa upp, omvärldsbevaka och initiera utvecklingsarbeten för att Svenska kraftnät ska ligga i framkant inom hållbarhetsområdet. På avdelning hållbarhet arbetar idag 19 medarbetare med olika specialiserade roller inom enhetens ansvarsområde.

 

Om tjänsten
Utgångspunkten för rollen är att främja hållbara leverantörskedjor och efterlevnad av de områden som omfattas av Svenska kraftnäts uppförandekod – affärsetik, arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter, miljö och säkerhet. Rollen som Hållbarhetsspecialist kommer att innebära att kontinuerligt stärka våra processer för hållbara inköp, med ett särskilt fokus på sociala hållbarhetskrav.

Rollen innefattar bland annat:


• Underhålla och utveckla befintligt system för kravställning och riskmonitorering av leverantörsbasen inklusive kontinuerlig och årlig bedömning av hållbarhetsrelaterade risker.
• Datainsamling och kartläggning av leverantörskedjan.
• Planera, administrera och följa upp revisioner i leverantörskedjan.
• Sammanställning av underlag avseende hållbara inköp till olika typer av interna och externa rapporter.
• Verka som länk mellan inköpare och övriga specialister på avdelningen Hållbarhet liksom hållbarhetsansvariga hos leverantörer.
• Omvärldsbevaka och kontinuerligt arbeta med ständiga förbättringar i vår egen process för hållbara inköp.
• Kommunikation och utbildning riktad till verksamheten och leverantörer. 

Du kommer att få möjligheten att utvecklas inom hela området hållbara inköp och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen. Det kommer finnas stora utvecklingsmöjligheter kopplat till att ta Svenska kraftnäts nuvarande processer till en nästa nivå i vår ambition att säkra hållbara leverantörskedjor och ligga i framkant vad gäller hållbarhet i våra upphandlingar. 

 

Om dig
Vi söker dig som är strukturerad och noggrann, eftersom stora delar av det löpande arbetet kräver ett systematiskt angreppssätt. Du är flexibel, anpassningsbar och relationsskapande då denna roll innebär många kontaktytor med olika infallsvinklar. Du besitter en naturlig analytisk förmåga eftersom arbetet innebär att dra slutsatser ur bland annat revisionsrapporter och se sammanhang kopplat till riskhantering. Du har en god kommunikativ förmåga både på svenska och engelska då arbetet innefattar bland annat utbildning och att öka medvetenheten kring frågorna.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav:
Vidare ser vi att du har högskoleutbildning minst motsvarande kandidat inom relevant område eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.


• Minst två års arbetslivserfarenhet inom hållbarhetsområdet med fokus på hållbara inköp, hållbara leverantörskedjor.
• Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.

Meriterande: 


• Lagen om offentlig upphandling.
• Motsvarande frågor inom Bygg- och Anläggningssektorn alternativt inom elförsörjningssektorn.
• Svensk arbetsmiljölagstiftning
• Framtagning och implementering av en verksamhets externa uppförandekod.
• Ramverk som FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter, OECD riktlinjer för ansvarsfullt företagande, lagstiftning inom hållbarhetsredovisning samt transparens i leverantörskedjan.

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer i mindre utsträckning
• Sista ansökningsdag 2023-11-06
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• I denna rekryteringsprocess kan det förekomma tester

Kontakta gärna Hållbarhetsstrateg Tommy Nykvist tel. nr 010-350 9121, Avdelningschef Hållbarhet Anna Åström tel. nr 010-350 9418, alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brezén, tel. nr 010-475 8007.
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se. 

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 oktober 2023
  • Ansök senast: 6 november 2023

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


20 december 2024

Miljöstrateg till Regional Utveckling

Miljöstrateg till Regional Utveckling

20 december 2024

Hållbarhetskoordinator

Hållbarhetskoordinator

19 december 2024

Hållbarhetsstrateg

Hållbarhetsstrateg

16 december 2024