OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba med hållbarhetsfrågor och tror på upphandling som verktyg för att förbättra samhället?
Vi söker en driven medarbetare som vill arbeta inom området hållbar upphandling av bygg och anläggning. Vår ambition är att utveckla den hållbara offentliga affären och ge ett tillgängligt, trovärdigt och praktiskt tillämpbart stöd till nytta för våra kunder. Vi arbetar proaktivt och lyhört för att kunna ge mesta möjliga nytta utifrån våra målgruppers behov.
Arbetet bedrivs i samverkan med kollegor med andra expertkompetenser på myndigheten. Vi samverkar också i stor utsträckning med andra myndigheter och organisationer, såväl nationella som internationella. I den här tjänsten får du utvecklande arbetsuppgifter inom hållbar offentlig upphandling.
I arbetsuppgifterna ingår att:
• Utveckla och uppdatera hållbarhetskriterier och upphandlingsstöd inom byggområdet.
• Leda arbetsgrupper med externa deltagare.
• Delta i projekt kopplat till byggområdet.
• Ta fram stödmaterial och delta i kommunikationsåtgärder inom området hållbar upphandling.
• Som en del av vår frågeservice, ta emot och svara på specifika frågor relaterade till hållbar upphandling och myndighetens uppdrag.
Du ska ha:
• Relevant akademisk utbildning eller kunskaper förvärvade på annat sätt.
• Erfarenhet av att arbeta praktiskt med hållbarhetsfrågor.
• Erfarenhet och kunskap inom fastighet, bygg och anläggning samt byggprocessens olika skeden.
• Erfarenhet av att arbeta självständigt, och trivs i den rollen.
• God förmåga att uttrycka sig pedagogiskt i tal och skrift på svenska och engelska.
Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av framtagande av kriterier.
• Erfarenhet av hållbar offentlig upphandling.
• Erfarenhet av samordningsroll- och/eller projektledarroll.
• Kunskap och erfarenhet om lagar och regler inom byggområdet, exempel på erfarenhet kan vara inom byggupphandling eller att ha agerat som beställare av byggprojekt.
• Kunskap om klimat, miljö och hållbarhet ur ett livscykelperspektiv inom bygg, fastighet och anläggningsbranschen.
Om dig
Du är självgående och har en förmåga att snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar, ständigt med kunden i fokus. Du är resultat- och lösningsorienterad, och har ett strukturerat arbetssätt. Du är en teamspelare som har en god samarbetsförmåga, söker samverkan med kollegor och omgivning och skapar delaktighet i stödet till myndighetens kunder. Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utveckla en modern myndighet, har ett stort samhällsintresse och som tror på möjligheterna med offentliga affärer. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Om Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndighetens uppdrag är att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer i hela inköpsprocessen genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi sitter i ljusa aktivitetsbaserade lokaler i Solna Business Park, nära allmänna kommunikationer. År 2019 blev vi utsedda till Sveriges modernaste myndighet.
Anställning
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Ansökan
Vill du jobba med hållbarhetsfrågor och tror på upphandling som verktyg för att förbättra samhället? Skicka då din ansökan senast söndag den 20 februari 2022. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet. Välkommen med din ansökan!
För mer information, kontakta:
Annie Stålberg, Enhetschef, 08-586 217 08
Patrick Amofah, Hållbarhetsspecialist, 08-586 217 43
Elke Frölander, Saco-S, 08-586 217 71
Daniel Mott, ST 08-586 217 70