OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Östra Göinge kommun med drygt 15 000 invånare är centralt belägen i södra Sverige. Här möter det öppna jordbrukslandskapet den gröna skogsbygden. I Östra Göinge finns det goda livet med tryggt boende, bra skolor, storslagen natur, brett kulturutbud, livskraftigt föreningsliv och goda kommunikationer. Östra Göinge är en av landets modigaste och mest innovativa kommuner. Här har motgång vänts till framgång och nu växer och utvecklas Östra Göinge helt i enlighet med visionen om att bli 15 000 stolta göingar.
Vi växer! Inköpscentralen för Östra Göinge kommun, Osby kommun och Hörby kommun blir större när Höörs kommun väljer att ingå i denna inköpssamverkan. Vi söker därför fler medarbetare till vårt team.
Östra Göinge kommun har en gemensam upphandlingsenhet med Osby kommun och Hörby kommun och är inköpscentral för dessa kommuner, samt de kommunala bolagen Osbybostäder AB, Fjärrvärme i Osby AB, Östra Göinge Renhållnings AB, Göingehem AB, Skåne Blekinge Vattentjänst AB, IT-kommuner i Skåne AB, Hörbybostäder AB och Hörby kommuns industrifastighetsbolag AB. Nu utökas inköpscentralens uppdrag med Höörs kommun och Höörs Fastighet AB. Vi söker därför nu en upphandlare, en inköpscontroller och en hållbarhetsspecialist.
Upphandlingsenheten består idag av sex medarbetare och är organisatoriskt placerad i Östra Göinge kommun på Avdelningen för ekonomi och upphandling. Tjänstgöringen är förlagd i samtliga kommuner.
ARBETSUPPGIFTER
Inköpscentralens uppdrag är att genom inköp och upphandling medverka till att politiska mål och verksamhetsmål förverkligas. Inköpscentralen främjar inköpsarbete som uppfyller verksamheternas behov och hjälper verksamheterna att utvecklas och nå sina mål. Inköpscentralen ansvarar för och leder inköpsprocessen, samt ger stöd i det dagliga inköpsarbetet.
I din roll som hållbarhetsspecialist hos oss skapar du genom inköpsprocessen värde för medarbetarna i deras arbete och för medborgarna i deras vardag, idag och i framtiden. Ditt huvudsakliga fokus är att arbeta med hur inköp kan främja miljömässig och social hållbarhet. Du ansvarar för identifiering, planering och prioritering av inköpskategorier som särskilt kan främja att kommunernas och bolagens hållbarhetsmål nås. I upphandlingar formulerar du krav och avtalsvillkor när det gäller hållbarhet. I arbetet ingår också uppföljning av krav, leverantörer och avtalsvillkor avseende hållbarhet. I arbetet ingår att stödja och vägleda beställare i inköps- och avtalsfrågor, t.ex. genom informations- och utbildningsinsatser. För att främja hållbarhetsperspektivet i inköpsprocessen driver och deltar du i utvecklingsprojekt och förbättringsarbete.
Tjänsten är ny och du kommer att vara en stor del i uppbyggnaden och utformningen av den.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med akademisk examen eller eftergymnasial utbildning inom ett för uppdraget relevant område såsom miljövetenskap, miljö- och hälsoskydd eller annan utbildning som tillsammans med arbetslivserfarenhet inom dessa områden bedöms som likvärdig. Särskild inriktning mot hållbarhet är meriterande.
Det är en merit om du har några års erfarenhet av att arbeta med hållbarhetsfrågor, gärna med kravställning och uppföljning av miljökrav i samband med inköp och upphandling. Vi ser gärna att du har erfarenhet från offentlig verksamhet.
För att lyckas i ditt arbete och bli en skicklig hållbarhetsspecialist är det viktigt att du har god förståelse och intresse för inköpets möjligheter att uppnå hållbarhetsmål. Vi värdesätter din förmåga att göra prioriteringar bland alternativ och rekommendera de som ger bäst effekt. Vi ser kunskaper om hållbar konsumtion och produktion, cirkulär ekonomi, livscykelkostnadskalkyler och Agenda 2030 som förutsättningar för detta.
Vi vill att du är driven och utvecklingsinriktad, vilket betyder att du ständigt utvecklar ditt och vårt arbete. Du arbetar strukturerat och självständigt, men med god samarbetsförmåga. Du har ett strategiskt angreppssätt på frågor och tänker gärna nytt. Du kommunicerar, både muntligt och skriftligt, på ett tydligt sätt med mycket god språklig förmåga.
Vi förutsätter att du är en van användare av Office-paketet och andra digitala verktyg. Du får gärna ha kunskaper i IT-stöd för upphandling (vi använder Kommers) och e-handel.
Du bör ha B-körkort. Resor i tjänsten förekommer då tjänstgöring sker i samtliga kommuner.
ÖVRIGT
I Östra Göinge kommun strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund och livserfarenheter till tjänsten.
Östra Göinge kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Låter detta som jobbet för dig så är du välkommen med din ansökan senast 2020-05-06. Observera att vi gör löpande urval, inkom gärna med din ansökan så snart som möjligt!
Varmt välkommen till Östra Göinge kommun- Skånes gröna hjärta!
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här: https://www.ostragoinge.se/behandling-av-personuppgifter/
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.