Hållbarhetsstrateg

Hållbarhetsstrateg

Arbetsbeskrivning

MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.


Jämställdhet och likabehandling är en grund för MSB:s arbete internt och gentemot Sveriges befolkning. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.




Rollen som hållbarhetsstrateg är placerad vid planerings- och uppföljningsenheten inom avdelningen för verksamhetsstöd.

Enheten ansvarar bland annat för myndighetens övergripande planerings- och uppföljningsprocess samt budget och prognosverksamhet. I enheten ingår också arbetet med myndighetens miljöledningssystem, övergripande riskhantering och myndighetens risk- och sårbarhetsanalys samt arbete med jämställdhetsintegrering.



Dina arbetsuppgifter
I tjänsten som hållbarhetsstrateg har du en central roll i arbetet med att förvalta och utveckla myndighetens miljöledningssystem. Du ska också vara en resurs för att utveckla frågorna kring hållbarhet i den översiktliga planeringen. 

Du kommer att vara ansvarig handläggare för förvaltning och utveckling av myndighetens miljöledningssystem. I detta arbete ingår utveckling och framtagande av myndighetens miljömål, ansvara för miljöredovisning till berörda aktörer samt att samordna den interna miljörevisionen. Du ska också vara kontaktperson gentemot den externa miljörevisionen, ansvara för interna miljöutbildningar, upprätthålla och driva myndighetens miljönätverk samt ansvara för internkommunikation inom ditt arbetsområde. Som hållbarhetsstrateg kan du komma att arbeta med fler hållbarhetsperspektiv än bara miljö.

Arbetet är skiftande, ibland med långa och ibland mycket korta ledtider, vilket betyder att arbetet bygger på att stödja varandra på enheten. I arbetsuppgifterna ingår även att vid behov kunna driva olika utvecklingsprojekt inom ramen för myndighetens styrprocess och styrmodell. Det ingår också att vid behov stödja myndighetsledningen i andra frågor samt att hålla samman andra myndighetsgemensamma frågor. Stora delar av arbetet kommer att ske i nära samarbete med myndighetens avdelningar.


Din kompetensprofil
Vi söker dig som har mycket goda kunskaper om och erfarenhet av arbete med hållbarhetsfrågor, gärna inom offentlig verksamhet. Relevant akademisk utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig är ett krav.

Du har erfarenhet av att hålla samman processer, t.ex. som projektledare. Har du drivit utvecklingsprojekt eller ansvarat för och hållit olika utbildningar är det meriterande. Du arbetar övergripande och målinriktat samt har mycket god förmåga att analysera och skapa överblick. Som person är du initiativrik och drivande.

Rollen som hållbarhetsstrateg kräver att du har förmåga att arbeta självständigt, du förväntas ta ett stort ansvar i att själv driva frågor. Eftersom det är en liten enhet jobbar vi mycket som ett team med ett prestigelöst förhållningssätt vilket förutsätter en god samarbetsförmåga.

Eftersom du i arbetet har kontakt med ett stort antal både internt och externt så behöver du ha en kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig väl både i skrift och tal. Du ska vara bekväm med att tala inför både mindre och större grupper. Arbetet kräver stor flexibilitet. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Anställningsform
Tjänsten är en visstidsanställning på heltid t.o.m. 31 december 2021. Befattningen är placerad i Stockholm men även placering i Karlstad kan vara aktuell. Du förväntas kunna resa till myndighetens olika verksamhetsorter.


Svenskt medborgarskap
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen, vilket innebär att du måste vara svensk medborgare.

Har du frågor om tjänsten kontakta Göran Karlsson som är chef för planerings- och uppföljningsenheten.
Fackliga företrädare är Niklas Bergqvist, Saco, Anna Anelius ST och Ann-Britt Paradis Seko. Samtliga nås via vår växel på tel 0771-240240.


Din ansökan
ska vara inkommen till MSB senast den 8 januari 2021, märkt med referensnummer 2020/184. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar, vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


22 november 2024

20 november 2024

23 oktober 2024

Arbetsledande fältkoordinator

Arbetsledande fältkoordinator

5 november 2024