Hållbarhetsstrateg

Hållbarhetsstrateg

Arbetsbeskrivning

Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar

I Alvesta kommunkoncern är vi ungefär 1600 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier, inom både förvaltningar och bolag som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare varje dag. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på ”Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Vill du vara med på vår utvecklingsresa mot en mer modern och kvalitativ kommunal service? Välkommen då att arbeta med oss!

ARBETSUPPGIFTER
Nu tar kommunen ytterligare ett kliv framåt för att förverkliga visionen och stärka kommunens position och förutsättning för ett hållbart samhälle. Som hållbarhetsstrateg kommer du organisatoriskt tillhöra kommunledningsförvaltningen och utvecklingsavdelningen. Utvecklingsavdelningen ansvarar för kommun- och koncernövergripande strategiska frågor såsom näringsliv, fastigheter och lokaler, kommunikation, säkerhet samt verksamhetsstyrning och ledning. Att skapa förutsättningar för kommunövergripande utvecklingsprocesser och omvärldsbevaka för kommunstyrelsens och fullmäktiges strategiska områden är också avdelningens ansvar.
Genom denna nya tjänst som grundar sig i den antagna styrmodellen för Alvesta kommunkoncern och Agenda 2030 vill vi nu intensifiera, utveckla och koordinera hållbarhetsfrågor i Alvesta kommun. Du kommer arbeta med att skapa förutsättningar för styrmodellen och Agenda 2030. Betydelsefullt är att stärka samhällets förmåga till resilience.
En framgångsfaktor är att stärka dialog och samverkan mellan olika aktörer såväl internt som externt. I din roll hos oss bör du ha förmåga att växla mellan det övergripande strategiska arbetet såväl som det operativa.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av arbete med hållbarhetsfrågor i ledande position. Du har akademisk examen inom vad som arbetsgivaren bedömer som relevanta områden gärna på mastersnivå. Din kompetents och erfarenhet kan vara från såväl områdena inom social hållbarhet som hållbar tillväxt.
Du har god erfarenhet av att driva och hålla samman processer. Du har tidigare drivit utvecklingsprojekt, arbetat övergripande och målinriktat samt har god förmåga att analysera och skapa överblick.
Rollen som hållbarhetsstrateg kräver att du har förmåga att arbeta koncernövergripande och i samverkan med andra driva frågor mot uppsatta mål och fattade beslut.
Du är prestigelös samt har en god samarbetsförmåga. Du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift i både svenska och engelska. Du ska ha förmåga att leda grupper och vara en central aktör i olika mötesforum.
Du kommer att verka för hela kommunens fortsatta tillväxt och utveckling. Vi erbjuder ett intressant och utvecklande arbete i en kommun med god tillväxt, tydliga mål och höga politiska ambitioner.



ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf. Personalchef Monica Sjölin
0472-152 20
Personalkonsult Frida Bratell
0472-15205
Kanslichef Lisa Åberg
0742-15024
IT-chef Lasse Johansen
0472-155 06
Personalassistent Sandra Erlandsson
0472 – 150 31

Sammanfattning

Besöksadress

Centralplan 1 Alvesta
None

Postadress

Centralplan 1
Alvesta, 34280

Liknande jobb