OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hälso- och sjukvårdsverksamheten
Socialförvaltningen i Västerviks kommun består av drygt 1500 medarbetare indelade i fyra verksamhetsområden: Äldreomsorg, Funktionsstöd, Individ- och familjeomsorg samt Hälso- och sjukvårdsverksamhet.
Hälso- och sjukvårdsverksamheten består av cirka 150 tillsvidareanställda medarbetare, fördelade på två sjuksköterskeenheter, rehabenhet, samt korttids-/växelvårdsenhet.
Vi söker nu en ny Hälso- och sjukvårdschef i Västerviks kommun, då vår nuvarande chef går i pension. Ta chansen att vara med och påverka arbetet med att bygga en stark, målinriktad och frisk organisation där medarbetare kan växa - och du med dem!
Dina arbetsuppgifter
Som Hälso- och sjukvårdschef är du en nyckelperson i de strategiska och operativa frågorna där du tillsammans med socialchef, ledningsgrupp och övrig organisation arbetar med våra prioriterade frågor för att skapa Sveriges bästa hälso- och sjukvårdsverksamhet.
I rollen som Hälso- och sjukvårdschef söker vi dig som med engagemang och entusiasm vill leda vårt verksamhetsområde framåt. I din roll som har du det övergripande budget-, personal- och arbetsmiljöansvaret för verksamheten.
Du ansvarar också för verksamhetsområdets kvalitet och utveckling, för att hälso- och sjukvårdsverksamheten ska kunna möta de förändrade förutsättningar och behov som en modern tid för med sig. Detta innebär bland annat ett hälsofrämjande arbetssätt, där vi uppfyller Västerviks kommuns vision om ”livskvalitet varje dag”.
Genom ett närvarande ledarskap stöttar och engagerar du verksamhetens chefer och arbetar aktivt för ett gott samarbete med samtliga samverkansparter, både internt och externt. Du tydliggör övergripande mål, ser till helheten och arbetar med utveckling och uppföljning med individens bästa i fokus och för en verksamhet med hög kvalitet. Som verksamhetschef för funktionsstöd är du också representant i länets regionala arbete med koppling till nationell nivå och en helhetssyn för hela socialtjänstens uppdrag är ett måste.
Västerviks kommun arbetar med friskfaktorer och aktiva åtgärder för ett hållbart arbetsliv och du kommer vara en viktig del i att fortsätta driva det arbetet framåt. Du behöver därför ha god insyn i hur man planerar, arbetar och informerar för att främja en god arbetsmiljö.
Du är direkt underställd socialchefen och rapporterar till denne. Du är också föredragande vid socialnämnden i de frågor som berör ditt ansvarsområde.
Din kompetens
Vi söker dig som har en högskole-/universitetsutbildning inom vård- och omsorgsområdet, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. För den här tjänsten är det viktigt att du har tidigare arbetslivserfarenhet från arbete inom hälso- och sjukvård samt goda kunskaper om de regelverk som berör våra områden. Om du har tidigare erfarenhet av dessa arbetsuppgifter inom det kommunala området så är det mycket meriterande.
Vi vill att du har flerårig chefserfarenhet från någon, eller flera, av verksamhetens områden och om du har arbetat i en position där du har haft ledaransvaret för andra chefer så är detta mycket meriterande.
Det är viktigt att du har ett stort intresse för hälso- och sjukvårdsfrågor och om hur verksamheten kan utvecklas på nya sätt, bland annat med stöd av digitalisering och i samverkan med våra samarbetspartners, både på lokal, regional och nationell nivå.
Som ledare i vår organisation ser vi att du är en trygg, närvarande och stabil person med ett strukturerat och tydligt ledarskap. Du har god kommunikativ förmåga och säkerställer att rätt information förs vidare ut till din arbetsgrupp. Du har lätt för att se verksamheten i ett helhetsperspektiv och utifrån din analytiska och strategiska förmåga hitta kreativa lösningar och bidra till utveckling inom ditt område.
Du är en engagerad ledare som kan inspirera och entusiasmera dina medarbetare i arbetet mot att gemensamt nå våra uppsatta mål. Du har en humanistisk inställning och är ödmjuk inför de utmaningar som ställs inom vårt område. Detta kräver att du som person är kommunikativ och lyhörd mot din omgivning och att du skapar delaktighet, samverkan och en genuin "vi"-känsla i verksamheten. Du brinner för att motivera dina medarbetare och få andra att växa i sina yrkesroller.
Då du är kontaktpunkten mellan många ansvarsområden, både internt och externt, är det viktigt att du har goda samordningsförmågor.
Du är ansvarstagande, arbetar uppföljande och att leder din verksamhets arbete framåt tills gruppen har uppnått önskat resultat och mål.
Övrigt
För den här tjänsten så behöver du B-körkort med behörighet för manuell växellåda.
Behöver du hjälp att hitta bostad försöker vi hjälpa dig med det. Inflyttarservice i Västerviks kommun hjälper till med tips, information och kontakter för arbete, bostad, skolor med mera. Inflyttarservice anordnar också återkommande träffar för nyinflyttade för att ge möjlighet att lära känna nya människor och en snabbare väg in i livet i Västervik.
Läs mer om vad Västerviks kommun kan erbjuda dig som anställd hos oss www.vastervik.se/jobba-hos-oss (http://www.vastervik.se/jobba-hos-oss)
Välkommen med din ansökan till oss!
Information
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.