OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Eskilstuna
Välkommen att skapa Sveriges friskaste län tillsammans med oss!
Har du det vi söker som kurator till vårt barnteam?
Om oss
Hörsel- och dövmottagningen ingår i habiliteringsverksamheten i Sörmland som arbetar för att skapa förutsättningar för barn, unga och vuxna med varaktiga funktionsnedsättningar att få ett aktivt och självständigt liv genom utvecklande, stödjande och kompenserande insatser. Hörsel- och döv mottagningens uppdrag innebär att ge habiliterande insatser till personer med dövhet, hörselnedsättning eller andra hörselpåverkande tillstånd. Hörsel- och dövmottagningen har ett gott samarbetsklimat där vi värnar om teamarbete. Vi arbetar aktivt med personcentrerad vård och rätt använd kompetens.
Varje yrkesgrupp ska i ökad omfattning få ägna sig åt det man är mest kompetent till att utföra. Vi strävar efter att varje patient ska vara delaktig i sin egen vårdplanering och försöker att ha barns delaktighetsperspektiv i alla våra insatser. Inom vår verksamhet pågår ett ständigt förbättringsarbete, där alla medarbetare är delaktiga. Arbetet sker i tvärprofessionellt barnteam bestående av yrkesprofessionerna kurator, logoped, specialpedagog, sjukgymnast, teckenspråkslärare samt medicinsk sekreterare. Vi arbetar regionsövergripande och har patientbesök i Nyköping, Katrineholm och Eskilstuna.
Dina arbetsuppgifter
Ditt arbete i barnteamet är varierande och mångsidigt och anpassas utifrån patientens behov vilket är en kreativ utmaning som gör arbetet flexibelt och spännande. Det är viktigt att man kan arbeta såväl i team som självständigt. Du deltar på remissgenomgångar, patientronder och övriga möten som teamet har. Förutom de sedvanliga arbetsuppgifterna som kurator så förväntas du delta i olika gruppaktiviteter samt föreläsningar. I din roll ingår det att vara drivande i en del utvecklingsarbeten tillsammans i teamet.
Mottagningen har ett nära samarbete med synmottagningen och har gemensamma APT och andra aktiviteter.
Dina arbetsuppgifter sker ofta i samverkan med andra verksamheter inom regionen som tex hörselvårdsmottagningen och öron-, näs- och halsmottagningen.
Externa aktörer kan bland annat vara personal inom kommunerna eller försäkringskassan.
Inom habiliteringsverksamheten genomförs det kontinuerliga yrkesträffar där olika utvecklingsarbeten förekommer. Kuratorsgruppen inom verksamheten har även regelbunden handledning. I region Mellansverige samt nationellt inom hörselvården finns möjlighet till nätverk.
Din kompetens
Du är legitimerad hälso- och sjukvårdskurator eller har socionomexamen med möjlighet att komma upp i Socialstyrelsens krav för att söka hälso- och sjukvårds legitimation under övergångsperioden.
Vi är en verksamhet som arbetar med ständiga förbättringar och det är därför viktigt att du är intresserad av utveckling. Det är ett varierande och mångsidigt arbete som anpassas efter patientens behov, vilket innebär att du är lyhörd, samarbetsinriktad och kreativ. Som kurator har du ett flexibelt arbetssätt och är duktig på att prioritera och organisera. En god förmåga att både kunna lyssna och vara bra på att kommunicera är bra egenskaper.
Du behöver ha goda datakunskaper då vi använder oss av olika digitala plattformar i våra olika möten.
Vi arbetar idag med journalsystemet NCS Cross och det är en stor fördel om du har erfarenhet av systemet.
Körkort är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningsform
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.
Information om tjänsten lämnas av
Enhetschef Annika Nordin, 072-146 43 39, annika.nordin@regionsormland.se
Fackliga företrädare söks via kontaktcenter, 0155-24 50 00.
Kom och jobba hos oss på hörsel- och dövmottagningen!
Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2023-06-30.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Se våra förmåner (http://regionsormland.se/jobb-och-utbildning/vara-formaner/)
Följ oss gärna på Facebook (http://facebook.com/regionsormlandJobbahososs/)
Vi har i vissa fall skyldighet att kontrollera om en person förekommer i misstanke- och eller belastningsregistret. Det kan ske på två sätt, endera begär regionen ut uppgiften själv eller också uppmanas du att begära ut utdrag för att kunna visa upp innan anställning. Vi begär i undantagsfall att du visar upp registerutdrag även vid tillsättning av andra tjänster än de som avses ovan. Blir du aktuell för anställning kommer du att informeras om vad som gäller för den tjänst du sökt.
Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.