OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svensk vård och omsorg är i en mycket intressant och händelserik tid där nya innovativa och digitala lösningar för att effektivisera och förbättra för verksamheterna växer fram. Nu söker vi en hälsoekonom eller nationalekonom som har bred kunskap om
läkemedelsmarknaden samt har ett stort intresse för och vill vara med och skapa bättre förutsättningar för en utvecklad hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst för samhällets och individens bästa.
Du kommer att arbeta i Socialstyrelsens hälsoekonomiteam där vi gör hälso- och samhällsekonomiska analyser kopplade till hälso- och sjukvård och socialtjänst. Tjänsten är placerad på enheten för specialiststöd 2 som ingår i avdelningen för analys. På enheten finns hälsoekonomer, statistiker, enkätspecialister och epidemiologer som arbetar i uppdrag runt om på myndigheten, såväl som med egna uppdrag. Vi har ett öppet arbetsklimat och arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet och våra metoder.
Avdelningen för analys kartlägger, följer upp, utvärderar, analyserar och prognosticerar utvecklingen inom hälso- och sjukvård och tandvård samt socialtjänst. Analyser används för prioriteringar och ligger till grund för insatser i form av normering, vägledning och stöd i myndighetens arbete med kunskapsstyrning. Avdelningen ansvarar också för samordning av myndighetens enkätundersökningar samt för att ge stöd i form av konsekvensanalyser och samhällsekonomiska kostnads- och nyttoanalyser.
Arbetsuppgifterna i den här tjänsten består framför allt i att analysera och prognosticera läkemedelsmarknaden samt att göra kostnadsberäkningar och ekonomiska analyser kopplade till vård och omsorg. Det är vanligt att man arbetar i projektform där kompetenser samlas från olika professioner. I tjänsten ingår att arbeta i regeringsuppdrag och att utveckla våra metoder för prognostisering. Det ingår också att delta i hälsoekonomgruppens och enhetens utvecklingsarbete.
Socialstyrelsen erbjuder
• ett kvalificerat och utvecklande arbete där du får möjlighet att lära dig mer om svensk hälso- och sjukvård
• möjlighet att arbeta med analyser på breda registerdata för att förbättra förutsättningen för en effektiv vård och omsorg
• en arbetsplats i utveckling där det finns möjlighet att påverka framtida arbetssätt och processer
• möjlighet att utveckla myndighetens analysarbete tillsammans med hälsoekonomiteamet och andra professioner inom och utanför myndigheten.
Vi söker dig som har
• högskoleutbildning inom nationalekonomi eller annan relevant ekonomisk inriktning
• erfarenhet av arbete med analyser inom läkemedelsområdet
• goda och aktuella kunskaper om läkemedelsmarknaden
• erfarenhet av att delta i projekt i en tvärprofessionell miljö
• goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska.
För att lyckas i rollen är du strukturerad och lösningsorienterad samt har ett analytiskt förhållningssätt. Då arbetet präglas av nära samverkan såväl internt som med externa nätverk är det viktigt att du har en väl utvecklad samarbetsförmåga och intresse av att bygga nätverksrelationer. Vidare har du god kommunikativ förmåga både verbalt och i skrift. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har kunskap om R, SAS, STATA eller liknande statistikprogram.
Anställningsinformation
Välkommen med din ansökan senast den 28 mars 2023. Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader. Placeringen är på enheten för Specialstöd 2 i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.
I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Du behöver inte skicka med ett personligt brev. I urvalsprocessen kan det även ingå ett arbetsprov.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Björn Nilsson. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Hedvig Olsson. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den personalspecialist som finns angiven i annonsen så får du hjälp med hanteringen av din ansökan.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055