OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utveckla e-hälsa och informationsstrukturen i framtidens vård och omsorg? Bli vår nästa hälsoinformatiker!
Det är en spännande tid nu i det nationella e-hälsoarbetet. Framväxten av regionernas kunskapsstyrningssystem, samverkan med kommuner och regionerna och förslaget om ett europeiskt datautrymme EHDS driver på arbetet. Förändringar såsom den nya lagen om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation är faktorer som ökar behovet av en sammanhållen, nationell informationsstruktur.
Om tjänsten
Omvärldens förändringar och våra erfarenheter från det mångåriga arbetet med Nationell informationsstruktur gör att Socialstyrelsen nu ser ett behov av ett nytt och starkt fokus på detta område. Vi vill därför tillsammans med användarna utvärdera vad som är ändamålsenligt med den nationella informationsstrukturen och utreda vad som behöver vidareutvecklas för att bidra till det gemensamma arbetet med e-hälsa på bästa sätt. Vi söker därför nu en hälsoinformatiker.
Som hälsoinformatiker på Socialstyrelsen erbjuds du ett samhällsviktigt och engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom e-hälsoområdet. Ditt fokus kommer vara att vidareutveckla och förvalta den nationella informationsstrukturen!
Placeringen är på enheten för e-hälsa och informatik, som bland annat har i uppdrag att förvalta, vidareutveckla och tillhandahålla en ändamålsenlig informationsstruktur. Enheten ansvarar också för internationella begreppssystemet Snomed CT och den övergripande samordningen av e‑hälsofrågor på myndigheten.
Arbetet med den nationella informationsstrukturen ska skapa förutsättningar för att använda, återanvända och dela hälsodata mellan vård- och omsorgsgivare på ett standardiserat sätt.
Rollen innebär bl.a. att du ur ett informatiskt perspektiv utreder och modellerar nationella- och internationella behov av hälsodata. Ett sätt är att analysera och strukturera kraven från gällande författningar.
Du ingår i ett team där din roll blir att samarbeta med;
• Juridiska experter
• Terminologer
• Systemutvecklare
• Arkitekter
• Informatiker
• Verksamhetsexperter
Om dig
För att lyckas i rollen som hälsoinformatiker behöver du vara strukturerad, lösningsorienterad och vara flexibel i att kunna ändra fokus med skiftande arbetsuppgifter. På ett ansvarsfullt sätt ska du kunna driva det gemensamma arbetet till ett bra resultat. Det är också viktigt att du kan arbeta bra både självständigt och i samarbete med andra. Du är en god kommunikatör, som i dialog med Sveriges regioner samt andra intressenter kan förklara saker på ett tydligt och pedagogiskt sätt.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har
• akademisk utbildning inom informatik, systemvetenskap eller annan utbildning som myndigheten bedömer som relevant
• erfarenhet av att arbeta med interoperabilitetslösningar
• erfarenhet av begrepps- och informationsmodellering
• relevant erfarenhet av att tillämpa standarder inom informationsarkitektur
• erfarenhet av projektarbete i projekt med flera intressenter
• goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av informationsarkitektur inom vård och omsorg
• erfarenhet av att ha arbetat på statlig myndighet
• erfarenhet av begrepps- och informationsmodellering med UML
• erfarenhet av att utveckla vårdinformationssystem
• god kännedom om e-hälsoområdet
• god kännedom om informationsstandarder som t ex FHIR, OpenEHR eller andra standarder inom hälsoinformatik.
Bra att veta
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir hälsoinformatiker och din placering är på avdelningen för utveckling av hälso- och sjukvården på systemnivå och enheten E-hälsa och informatik.
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Niklas Eklöf på niklas.eklof@socialstyrelsen.se.
Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Marie Hansson på marie.hansson@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark Carl-Erik.Flodmark@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund och nås på ST@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.
Välkommen med din ansökan senast den 31 oktober 2024.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055