OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ansvara för den tekniska utvecklingen och förvaltningen av Snomed CT för att stötta e-hälsa i Sverige? Som hälsoinformatiker på Socialstyrelsen erbjuds du ett samhällsviktigt och engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom välfärdsområdet.
Placeringen är på enheten för informationsstruktur och e-hälsa, som har i uppdrag att förvalta, vidareutveckla och tillhandahålla det internationella begreppssystemet Snomed CT. Enheten ansvarar också för samordningen av e-hälsofrågor på myndigheten. Arbetet med Snomed CT görs i nära samarbete med Snomed International, SKR och regionernas system för kunskapsstyrning och är en del av regeringens satsning på omställningen till en god och nära vård. Regionerna arbetar nu med en gemensam implementering av Snomed CT och Socialstyrelsen ansvarar för den nationella förvaltningsorganisationen, där vi ger stöd för användning och implementering i regionernas vårdinformationssystem. I arbetet ingår samordning med de andra länderna i EU, och EU-kommissionen verkar för en bred implementation av Snomed CT.
Som hälsoinformatiker ingår du i ett team där din roll blir att driva det tekniska utvecklings- och förbättringsarbete som krävs i förvaltningen för att uppnå hög kvalitet i releaser. Du kommer också ge tekniskt användarstöd till de verksamheter som vill implementera Snomed CT i sina vårdinformationssystem.
Du ansvarar även för kontakten med Snomed International i samband med releaser, och att tillsammans med dem, driva utvecklingen och förvaltning av de arbetsverktyg som krävs för en effektiv förvaltning av Snomed CT. Som hälsoinformatiker deltar du också i samverkansaktiviteter på informatik- och terminologiområdet, både nationellt och internationellt.
Vi söker dig som har
• akademisk utbildning inom informatik, systemvetenskap eller annan relevant högskoleutbildning
• erfarenhet av informatikarbete inom vård och omsorg
• förståelse för nyttan med strukturerad dokumentation i vård och omsorg
• erfarenhet av att arbeta med SQL-databaser
• goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska.
För att lyckas i rollen som hälsoinformatiker behöver du vara strukturerad, trygg, lösningsorienterad och samarbetsinriktad. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är dessutom meriterande om du har
• god kännedom och relevant sakkunskap inom e-hälsoområdet och hälso- och sjukvård
• kunskap om Snomed CT:s struktur och innehåll
• erfarenhet av att använda Snomed CT
• relevant kunskap om olika standarder inom e-hälsa såsom HL7 och OpenEHR
• erfarenhet av att arbeta i Linux-miljö
• erfarenhet av något script-språk
• kunskap om nationell informationsstrukturs olika begrepp och modeller.
Anställningsinformation
Välkommen med din ansökan senast den 23 januari 2023. Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader med placering i Stockholm. Din tjänstetitel är hälsoinformatiker.
I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Vi vill gärna ha ditt CV, men du behöver inte skicka ett personligt brev.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, distansarbete, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Niklas Eklöf. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Hedvig Olsson. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Anneli Pettersson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den personalspecialist som finns angiven i annonsen så får du hjälp med hanteringen av din ansökan.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055