OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunledningskontoret arbetar på kommunstyrelsens uppdrag med att initiera, analysera, driva på och bevaka utveckling och tillväxt i Karlstad och regionen. Nyckelbegrepp är ett utåtriktat arbetssätt i samverkan med externa aktörer, nätverksbyggande och omvärldsspaning. Kommunledningskontoret ska bistå kommunstyrelsen i dess styr- och ledningsuppgift, vilket kräver en ständig utveckling och förbättring av styrmetoder och verktyg för uppföljning. Styrningsenhetens uppdrag är att svara för och utveckla kommunens ekonomi- och verksamhetsstyrning i form av budgetprocess, uppföljning och årsredovisning. En huvuduppgift är att förbättra kopplingen mellan nämndernas åtagande och den ekonomiska styrningen. Verksamhetsstyrningen handlar dels om vilken verksamhet som ska bedrivas, dels om den gemensamma värdegrund (som i Karlstad har benämningen Horisontella perspektiv) som ska genomsyra all verksamhet i kommunen. När det gäller de horisontella perspektiven är vårt uppdrag att utveckla kommunens insatser i fråga om jämställdhet, folkhälsa, handikapp, trygghet, äldreperspektivet samt barn- och ungdomsperspektivet. Mer konkret innebär detta att: . lyfta fram strategiska utvecklingsområden . öka kunskap och medvetenhet om de horisontella perspektiven . följa upp och utvärdera kommunens verksamhet Karlstads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten. ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER Din uppgift blir att utveckla kommunens handikappolitiska insatser och kommunens folkhälsoarbete. Arbetet bedrivs i nära samverkan med bland annat fackförvaltningar och intresseorganisationer. I rollen som handikappkonsulent ingår att vara sekreterare i Rådet för funktionshindrade och dess Tillgänglighetsutskott. En viktig uppgift är att fungera som en länk mellan handikappföreningarna och de kommunala förvaltningarna. Information, utbildningsinsatser och andra åtgärder för att öka medvetenheten om handikappfrågor är en huvuduppgift. Kommunen har en "Plan för full delaktighet och handikappolitiska åtgärder" som fungerar som ett styrinstrument för nämnder och styrelser. De elva nationella folkhälsomålen är utgångspunkt för styrningen när det gäller rollen som folkhälsoutvecklare. Information och utbildningsinsatser är centrala uppgifter även i den rollen liksom samarbetet med kommunens förvaltningar. En viktig aspekt i folkhälsoarbetet är att ta fram nyckeltal, indikatorer och andra metoder för att mäta och följa hälsoutvecklingen. Vi har påbörjat ett arbete med att ta fram en form av modifierat välfärdsbokslut med folkhälsostatistik. Syftet är att informationen ska användas som ett av underlagen för de budgetmässiga prioriteringarna. Folkhälsoutvecklaren har en central roll i detta arbete. KVALIFIKATIONER Du har högskoleutbildning med anknytning till folkhälsa eller handikappolitik samt erfarenhet av båda eller något av arbetsområdena. Dessutom bör du ha arbetat med utredningar och ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du behöver ha en god initiativförmåga och kunna arbeta självständigt men samtidigt ha förmågan att samarbeta och skapa goda kontakter både inom den egna enheten som utåt gentemot politiker, förvaltningar och intresseorganisationer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jörgen Pettersson
054-540 12 30
Enhetschef Ekonomi- och verksamhetsstyrning Birgitta Jansson
Tel: 054-540 12 13
Näringslivsdirektör Ulf Johansson
054-5401025
Rekryteringskonsult Ulrika Falk
0739 888883
Tillväxtdirektör Ulf Johansson
054-5400000