OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Handläggande junior jurist till enheten för förvaltning (visstid 6 månader)
Är du en junior jurist som vill utvecklas i din profession, är samhällsintresserad och har erfarenhet av ärendehantering? Vill du dessutom jobba centralt i Stockholm, med Kungsgatans puls utanför porten, men även ha möjlighet till att arbeta hemifrån? Då kan du vara den vi söker!
Du kommer att tillhöra Enheten för förvaltning där vi just nu behöver förstärka vår grupp.
Enheten består av 20 medarbetare och vi har en stor bredd i våra arbetsuppgifter.
Som statstjänsteman på Länsstyrelsen motiveras vi av att vara en samlande kraft för en hållbar framtid. Hos oss bidrar du till att Länsstyrelsen ska vara en drivande, stödjande och samverkande medspelare i samhällsbyggandet i länet.
Vad ingår i arbetet?
Som junior jurist på enheten kommer dina arbetsuppgifter att variera från ren ärendeadministration och ärendehandläggning till mer kvalificerat juridiskt arbete. Du kommer att arbeta tillsammans med andra jurister och handläggare. Uppgifterna kommer variera under dagen och från vecka till vecka utifrån verksamhetens behov och inflöde av ärenden, allt från tillståndsansökningar till remisser.
För att på bästa sätt kunna möta de behov vi har idag söker vi dig som har ett digitalt arbetssätt och kan anpassa dig till olika arbetsuppgifter som enheten måste hantera. Du kommer att arbeta med stöd från din mentor med varierande arbetsuppgifter och med andra inom enheten/avdelning/ myndigheten, huvudsakligen gällande:
- handläggning av olika ärendegrupper som till exempel begravning, delgivningar, utbetalning av ersättning för skada på åkermark
- i handläggningen ingår även att du har mycket kontakt per telefon med bland annat berörda ingivare
- ge juridiskt stöd till andra handläggare på enheten och förklara juridiska frågor för kollegor som inte har en juridisk bakgrund
Medarbetarna som jobbar med dessa arbetsuppgifter tar idag ett gemensamt ansvar för planering och genomförande av enhetens arbetsuppgifter med stöd av enhetschef. Du får en enhetschef som utövar ett närvarande och tillitsbaserat ledarskap, med regelbunden uppföljning både enskilt och i grupp.
Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du behöva arbetsledas till andra arbetsuppgifter inom enheten, avdelningen eller myndigheten. Det är således en förutsättning att du som person är samhällsintresserad och vill jobba med den bredd som Länsstyrelsen har att erbjuda.
Är du den vi söker?
Du ska ha
- aktuell juristexamen (270 högskolepoäng)
- aktuell erfarenhet av ärendehandläggning inom områdena utbetalning av ersättning för skada på åkermark, begravningsärenden, föreskrifter inom väglagen och sjölagen
- aktuell och god kunskap om lagstiftning inom förvaltningsrätt samt offentlig och sekretess
- förmåga att reflektera över hur du påverkar din omgivning
- vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö
Personliga egenskaper
- god kommunikativ förmåga för att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift
- van att prioritera bland flera arbetsuppgifter självständigt och samtidigt ha förmåga att arbeta i grupp
- förmåga att värdera information för att göra korrekta, avvägda och rättssäkra bedömningar och prioriteringar
- lösningsinriktad och flexibel
Vi fäster avgörande vid personliga egenskaper.
Det är meriterande om du
- är intresserad av och är professionell i tjänstemannarollen och den statliga värdegrunden
- har erfarenhet av handläggning vid länsstyrelse
Ansökan och anställningsvillkor
Antal tjänster: 1
Anställningsform: Visstidsanställning 6 månader
Omfattning: Heltid
Tillträde: 1 januari
Referensnummer: 112-49907-2024
Sista ansökningsdag: 2024-10-21
I din ansökans ska du
- bifoga ditt CV
- svara på ett antal urvalsfrågor
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser.
Kontaktpersoner
Therése Jernberg, enhetschef, Tel 010-223 13 82
Fackliga företrädare
Mia Askerlund, SACO, Tel 010-223 15 35
Björn Pettersson, ST, Tel 010-223 15 73