OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Här arbetar ca 220 personer som leder och stödjer det nationella arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Kulturarvet bidrar med långa tidsperspektiv i samhällsutvecklingen och berikar människors livsmiljöer. Vi är alla beroende av vårt förflutna för att förstå samtiden och framtiden.
Vill du vara med och förbättra fornminnesinformationen?
Vi söker medarbetare till Informationsavdelningen för arbete med handläggning och kvalitetssäkring av information i informationssystemet för fornminnen (FMIS).
Vid Riksantikvarieämbetet pågår sedan år 2014 det så kallade DAP-programmet. DAP står för Digital Arkeologisk Process och programmet syftar bland annat till att förbättra det digitala flödet och öka användbarheten för arkeologisk information i samhället. Ett steg i det arbetet är att höja kvaliteten på den befintliga fornminnesinformationen, bland annat genom att göra den mer aktuell.
Fornminnesinformationen finns idag i FMIS. Riksantikvarieämbetet äger och förvaltar FMIS men målet är att registrering av arkeologisk information i framtiden ska utföras där informationen skapas. Det innebär att du kommer att vara en del i en förändringsprocess och du kommer att vara först med att kunna registrera i det nya systemet.
Arbetet sker i projektform. Projektet, som ligger under enheten för kulturmiljöinformation, startade våren 2016 och behöver nu förstärkas med ytterligare några personer. Enheten arbetar med att bygga upp, förvalta och tillgängliggöra kulturmiljöinformation. Förutom Fornminnesinformationssystemet (FMIS) ansvarar vi även för Bebyggelseregistret (BeBR), Kringla, Platsr och K-samsök.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer i huvudsak handlägga och registrera information i FMIS, hämtad ur inkommande arkeologiska ärenden. Ditt arbete kommer bestå av att förstå och tolka informationen, välja ut vilken information som är relevant samt kunna beskriva informationen på ett lättbegripligt sätt och i enlighet med praxis och fastställd nomenklatur. I projektet ingår att arbeta med fyndfördelning. Arbetet kan också innebära kvalitetssäkring och rättning av befintlig information.
Din kompetens
Du har en akademisk examen med inriktning på arkeologi samt GIS-kunskaper förvärvade genom utbildning eller dokumenterad erfarenhet. Du har kunskap om kulturmiljövårdens olika aktörer och den uppdragsarkeologiska processen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av något eller några av följande områden: arkeologiskt fältarbete, arkeologiska uppdrag, handläggning av ärenden enligt kulturmiljölagen eller registrering av arkeologisk information i databaser.
Vi söker dig som är noggrann, strukturerad och resultatinriktad. För att du ska trivas med arbetet är det viktigt att du har analytisk förmåga, är uthållig och prestigelös. Du har god samarbetsförmåga, trivs med att arbeta i grupp och har lätt för att kommunicera i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Anställningarna gäller 2-3 tidsbegränsade anställningar, heltid, med start tidigast den 15 februari och senast den 1 maj 2017. Anställning är fram till 2018-02-28, eventuellt med möjlighet till förlängning. Placering i Visby.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 20 januari 2017. Märk ansökan med diarienr: 2.9.1-06458.2016
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000