OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, är en statlig myndighet som startade sin verksamhet den 1 januari 2004 i Katrineholm. Myndigheten har ca 60 anställda. IAF svarar för den samlade tillsynen över arbetslöshetsförsäkringen. Rättssäkerhet, likabehandling och legitimitet är viktiga utgångspunkter för IAF:s uppdrag. De huvudsakliga uppgifterna för IAF är att svara för tillsyn över arbetslöshetskassorna, att granska Arbetsmarknadsverkets system, rutiner och handläggning av ärenden som gäller arbetslöshetsförsäkring samt att svara för försäkringsjuridiska uppgifter, bl. a. att representera staten i domstol i mål som gäller arbetslöshetsförsäkringen och att utfärda föreskrifter m.m. i enlighet med lagstiftningen. IAF leds av en generaldirektör och består av tre enheter: Tillsynsenheten, Försäkringsjuridiska enheten och Kanslienheten. Inom IAF vill vi ta vara på de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser olikheter inom personalgruppen som något som berikar arbetet och ökar förutsättningarna att nå bra resultat. Tjänsterna som handläggare är placerade på Tillsynsenheten. Enheten svarar för tillsynen över arbetslöshetskassorna och Arbetsmarknadsverket i frågor om arbetslöshetsförsäkringen. Arbetsuppgifter: Tjänsternas innehåll varierar inom ramen för tillsynsenhetens uppgifter. Det innebär bl.a. tillsyn över arbetslöshetskassornas tillämpning av reglerna för rätten till arbetslöshetsersättning och medlemskap i arbetslöshetskassa samt föreningsadministrativa och ekonomiska frågor. Tillsynen över länsarbetsnämnder/arbetsförmedlingar omfattar handläggningen i ärenden som påverkar arbetslöshetsförsäkringen. Enheten ansvarar dessutom för underlag och analyser av hur volymerna inom arbetslöshetsförsäkringen utvecklas och hur försäkringen fungerar. Två av tjänsterna omfattar bl.a. arbetet med att ta fram underlag ur databaser, sammanställningar och kvantitativ analys för beställare internt och externt. Även i övrigt innebär arbetet ett nära samarbete med andra delar av IAF och med externa parter. Som medarbetare medverkar du på IAF att utforma och utveckla verksamheten. Kvalifikationer: Samhällsvetenskaplig, beteendevetenskaplig, ekonomisk eller juridisk utbildning på högskolenivå eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Erfarenheter av kvalificerat arbete på arbetslöshetskassa, i Arbetsmarknadsverket eller myndighet med tillsynsuppdrag är meriterande liksom erfarenhet av annat utredningsarbete. Vi söker dig med förmåga att samla, sammanställa och analysera information. Du ska ha god förmåga att formulera dig i skrift och i muntliga presentationer. Vi förutsätter att du har god vana vid användning av datorstöd. Det gäller i första hand Office-programvaror. För de tjänster som omfattar att ta fram, tolka och analysera data förutsätter vi att du har lämplig utbildning på högskolenivå som omfattar bearbetning och statistisk analys samt dokumenterad erfarenhet av motsvarande arbete. Kunskap om och förmåga att använda SQL är en viktig merit. Kunskaper om och förmåga att använda Access och SPSS är också meriterande. Du ska vara utåtriktad med god samarbetsförmåga samt kunna ta eget ansvar och arbeta självständigt. Vi förutsätter att du har intresse för samhällsfrågor med fokus på arbetsmarknadspolitiska frågor och rättssäkerhet. Kunskaper om arbetslöshetsförsäkringen och dess roll inom arbetsmarknadspolitiken är en merit. Goda kunskaper i engelska är en merit. Även andra språkkunskaper kan vägas in i bedömningen.